NOWE!

Nasze prawa, ważna sprawa

Styczeń jest miesiącem podsumowań i nowości. Wtedy właśnie zaczyna się nowy rok, dla niektórych nowy początek. Nasz samorząd również chciał spróbować czegoś nowego i znów zaskoczyć całą szkołę. Celem była również integracja samorządów klasowych, a przede wszystkim organizacja SUPER-Akcji w kategorii „Nic o nas bez nas – promocja praw i obowiązków ucznia”.

Na spotkaniu ze strony naszej przewodniczącej, Lili, padł pomysł debaty oksfordzkiej. Wszyscy byli zachwyceni pomysłem, ponieważ nigdy wcześniej w naszej szkole takich wydarzeń nie było. Debata oksfordzka jest jednym z rodzajów debaty, która ma określone zasady.  Po krótkim omówieniu, rozdzieliliśmy zadania. Wspomniane wyżej wydarzenie było tak zwaną „wisienką na torcie”, bo oprócz debaty zorganizowaliśmy też wybory na Rzecznika Praw Ucznia wśród nauczycieli oraz warsztaty dla samorządów klasowych na temat praw i obowiązków ucznia.

Pierwsze informacje o debacie opłynęły szkołę już trzy tygodnie przed akcją. Departament główny wchodził do klas z pytaniem, kto jest chętny uczestniczyć w takiej akcji. Na początku nasza widownia nie była liczna, lecz w kolejnych dniach przybywało chętnych osób. A nawet w dniu debaty parę osób żałowało, że wcześniej się nie zgłosiło. Tydzień przed akcją został wywieszony plakat, stworzony przez Ingę S. z departamentu artystycznego.

Również tydzień przed akcją rozdane zostały zaproszenia dla samorządów klasowych, także stworzone przez Ingę S.

  

Podczas trzech spotkań edukowaliśmy się z zasad debaty, a zanim jeszcze padła ostateczna teza do dyskusji, analizowaliśmy statut szkoły, aby trafić na temat najbardziej kontrowersyjny. Organizowaliśmy jeszcze zabawę integracyjną na początek spotkania uczniów, przygotowywaliśmy formułę i materiały na warsztaty oraz rozplanowywaliśmy logistyczny plan dnia akcji, która miała się odbyć w dużej sali gimnastycznej.

Najintensywniejsza praca czekała nas jednak w dniu samej debaty. Mieliśmy tylko czterdzieści pięć minut na przygotowanie sali do wydarzenia. Ostatecznie wszystko się udało zrobić na czas i mogliśmy spokojnie podjąć naszych gości. Nasz opiekun wraz z Julką S. czuwał nad listą obecności, a Żywe Drogowskazy zapraszały do koła na grę integracyjną „Bezludna Wyspa”. Zanim rozpoczęliśmy zabawę, przewodnicząca szkoły otworzyła wybory na Rzecznika Praw Ucznia wśród nauczycieli, aby samorządy klasowe również mogły zagłosować. W trakcie warsztatów, komisja wyborcza w składzie Katarzyna G., Urszula B. oraz fotograf Aleksandra F. przeprowadziła wybory w klasach.

Kiedy wszyscy wrzucili swój głos, mogliśmy rozpocząć warsztaty zabawą. Polega ona na tym, że jest osoba prowadząca i stoi ona w środku koła, gdzie wszyscy siedzą. Tę rolę przyjęła Ania K., doświadczona harcerka i inicjatorka tej zabawy. Każda osoba wstaje mówi swoje imię i co zabrałaby ze sobą na bezludną wyspę, np. jestem Ania i na bezludną wyspę zabrałabym kabel. Prowadząca ma stwierdzić czy jest to dobry wybór, czy zły. Zdecydowana większość była zła. Na koniec prowadząca zdradza sekret dobrego wyboru: rzecz, którą zabralibyście na bezludną wyspę musi zaczynać się na pierwszą literę Waszego imienia.

      

Po zabawie i przełamaniu pierwszych lodów, uczestnicy odliczyli do dwóch i rozdzieliliśmy wszystkich na dwie drużyny. Jedna z nich miała być za tezą do debaty, a druga przeciwko. Tym rozpoczęliśmy już właściwe warsztaty. Nasz opiekun p. Marlena wprowadziła wszystkich uczestników w tematykę spotkania, motywowała gości do wypowiedzi na temat, co to statut szkolny, na jakiej podstawie się go w ogóle tworzy i właściwie, jak się okazało, nasi uczniowie mają sporą wiedzę na ten temat i sami scharakteryzowali dokument. Następnie skupiliśmy się na najważniejszym aspekcie powyższego tematu i omówiliśmy prawa oraz obowiązki ucznia przy pomocy wykonanych przez Tomka F., Anię K., Ingę S., Natalię D., Ulę B. oraz mnie, Anię M. plakatów. Na mini-banerach umieściliśmy słowa klucze, wyciągając najciekawsze, naszym zdaniem, zapisy ze statutu.     

Następnie każdą drużynę podzieliliśmy na kolejne trzy grupy. Ich zadaniem było opracowanie argumentów do debaty. Teza brzmiała: Telefony w szkole powinny być zabronione. Oczywiście Lila wprowadziła najpierw uczestników w zasady takiej debaty i cały czas była ekspertem do konsultacji. Wszystko zaś nadzorował cały samorząd szkolny i przyglądając się pracy w grupach wypatrywał mówców do debaty. Argumenty grupy wypisane zostały na rozdanych brystolach, a potem powiesiliśmy je na dowód burzy mózgów wśród gości z tyłu na drabinkach za widownią. Ilość argumentów była naprawdę duża. Pod koniec części warsztatowej grupy połączyły się zgodnie z opcją na dwie drużyny, a Marszałek – Liliana i Sekretarz – Ania M., czyli ja, nominowały oratorów. Z pomocą Ani K. wyjaśniłyśmy również jakie role przejmują poszczególni mówcy i jeszcze raz jak dokładnie przebiegnie debata. Oratorzy otrzymali wydrukowaną ściągę ze swoimi prawami i obowiązkami, a także plakietkę konkretnego mówcy i oczywiście butelkę wody mineralnej, aby z wrażenia nam nie popadli. Nawet zadbaliśmy o zdjęcie etykietek z napojów, aby nie było kryptoreklamy na naszej fotorelacji. Warto by wspomnieć w tym miejscu, że naszym nowym nadwornym fotografem został Michał K. z departamentu imprezowego, pokazując nam swój nieoceniony talent.

Po dwugodzinnych warsztatach nastąpiła krótka przerwa, po której zaprosiliśmy do środka także szanowną widownię. W jej skład wchodzili poprzedni goście z samorządów klasowych, uczniowie, którzy się wcześniej zgłosili na ochotnika, cała klasa 3e oraz Pani Dyrektor mgr Magdalena Piwowar, nauczycielka WOS-u pani mgr Anna Matracz – Gajko i zaciekawione tematem panie pedagog mgr Agnieszka Ryś i mgr Małgorzata Sikora-Lichoń. Marszałek debaty jeszcze raz omówiła zasady obowiązujące podczas dyskusji, a Sekretarz z pomocą Ingi S. i naszego opiekuna samorządu przeprowadził pierwsze głosowanie. Zdecydowana większość widowni była przeciw tezie.

   

No i rozpoczęła się batalia słowna na oksfordzkim poziomie. Strony zgodnie z zasadami wypełniały po kolei swoje obowiązki, a dyskusja okazała się ciekawa także dla widowni, która zadawała pytania oratorom. Sekretarz musiał walczyć o dopilnowanie czasu czterech minut na osobę , a Marszałek musiał chętnym przerywać. Także pani Anna żywo zainteresowana argumentami zadała pytanie, a na koniec postanowiła docenić odwagę i zdolności oratorskie mówców odpowiednio wysoką oceną z przedmiotu.

Po skończonej debacie odbyło się głosowanie ostateczne i nawet okazało się, że kilka osób zostało przekonanych do argumentów strony występującej w obronie tezy. Niestety jednak zdecydowana większość pozostała wierna swemu zdaniu z początku dyskusji.

   

Na podsumowanie debaty przemówił jeszcze jeden członek widowni, który z racji braku czasu nie został wcześniej dopuszczony do głosu, wypowiadając kluczowe słowa dla nas wszystkich, za co dostał gromkie brawa. Powiedział, że należy pamiętać, że wszystko stosowane z umiarem jest dla ludzi…

Na koniec Komisja Wyborcza dostarczyła naszemu opiekunowi wyniki wyborów. Pani Marlena odczytała trzy pierwsze miejsca z listy. Zapewniła też, że postara się, aby pierwszy nauczyciel na liście, a był to ku zaskoczeniu wszystkich nasz nowy geograf pan Piotr Cybul, zgodził się przyjąć tę zaszczytną funkcję. Spotkanie zakończyła Pani Dyrektor dziękując nam za organizację tak wspaniałego wydarzenia dla ok 100 osób, a zarazem gratulując mówcom, że niektórzy pomimo swojego własnego zdania dzielnie bronili przydzielonej sobie roli – to była nie lada sztuka.

No cóż, a my, członkowie SU wraz z opiekunem, postanowiliśmy taką akcję powtórzyć, tylko w nieco innym składzie i myślę, że już niebawem o niej przeczytacie.

ZOBACZ TAKŻE

Nowy samorząd uczniowski wybrany

Dnia 16 października odbyły się w naszej szkole wybory do Samorządu Uczniowskiego. W sali nad wyborami czuwała komisja w składzie : przewodnicząca komisji Pan Jerzy Marzec oraz członkowie Emilia Blecharz, Maksymilian Palarczyk, Łukasz Capiński, Wiktor Sowa, Malwina Wójcik. […]

Wybory Samorządowe w Chemiku

Głosy zostały podliczone… Wszystko jasne… Uczniowie wybrali… Proszę Państwa, mamy nowy Samorząd Uczniowski! Prócz Prezydium wybraliśmy Opiekuna, który rozpoczyna kolejną kadencję na tym stanowisku. Regulamin to podstawa… TRYB WYBORU ORGANÓW SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO §9. Samorząd Klasowy wybierany jest przez […]

„Młodzież Kombatantom” – grudniowa „superakcja” Zespołu...

Nazwa- „Młodzież Kombatantom” Szkoła- Zespół Szkół Elektrycznych nr 2 Miesiąc- grudzień 2017 Kategoria wydarzenia- „Serce na dłoni” Przygotowanie grudniowej superakcji wymagało od nas wiele czasu i przygotowań. Na zebraniu samorządu w listopadzie zastanawiając się dla kogo zorganizować pomoc […]

Wybory na Prezesa Samorządu Szkolnego

Protokół z Wyborów do Samorządu Gimnazjum nr 23 i na Rzecznika Praw Ucznia z dnia 10.10.2017 r.   Komisja Wyborcza w składzie: Julia Nakoniczewska, Katarzyna Kościółek   Ustaliła po przeliczeniu głosów co następuje:   Wszystkich uczniów w gimnazjum […]

Misja: uśmiech

29.01.2018 roku doszło do wydarzenia, na którą czekała cała nasza szkoła. Od grudnia chcieliśmy zrealizować nasz plan… a było to tak…   Naszą misją- bo tak pozwoliliśmy nazwać naszą akcję- było zebranie uzdolnionej artystycznie  młodzieży z ZSCh. Kiedy […]

Tolerancja w Elektryku

Pierwsze zebranie Rady Samorządu w Styczniu poświęciliśmy na omówienie zadań i akcji SLM. W czasie dyskusji doszliśmy do wniosku, że w zmieniającym się dzisiaj środowisku Nowej Huty, gdzie zamieszkuje coraz więcej obcokrajowców, oraz w zmieniającym się środowisku naszej […]

Serce na dłoni, czyli akcja, wydarzenie o charakterze charytatywnym- Super akcja

Serce na dłoni, czyli akcja, wydarzenie o charakterze charytatywnym.   „Obym nigdy nie był tak zajęty swoimi sprawami, by nie zareagować na potrzeby innych ze współczuciem i życzliwością.”– Thomas Jefferson Grudzień był dla nas miesiącem pełnym aktywności charytatywnych. […]

Szkoła bawi, czyli integracja środowiska szkolnego

„Mikołajkowa noc w Szesnastce” W ramach grudniowej akcji podjęliśmy się integracji środowiska szkolnego. Naszym celem była integracja społeczności uczniowskiej, nauczycieli i Dyrekcji. Pomysł jaki przyszedł nam do głowy był związany z dniem „mikołajek”, które co roku jako samorząd […]

Niewidzialna Ręka Artystycznego Dobra Super Akcja

Dawno, dawno temu gdzieś na osiedlowym podwórku podczas rówieśniczej zabawy (nie)spodziewanie narodziła się idea niezwykłej akcji dobroczynnej. Po latach jest ona ciągle przypominana budząc także dzisiaj ogromny szacunek i niedowierzanie zarazem. W rzeczywistości ciągłej sprzedaży komercyjnej i  pokazywania […]

Grudzień dla pierwszaków

Jako że 5 grudnia jest Międzynarodowym Dniem Wolontariusza, zdecydowaliśmy z Samorządem Uczniowskim, że w tym miesiącu nasza SUPER-AKCJA wpisze się w kategorię: „SERCE NA DŁONI, CZYLI AKCJA, WYDARZENIE O CHARAKTERZE CHARYTATYWNYM”.   Grudzień w naszej szkole jest zdecydowanie miesiącem wzmożonych […]