NOWE!

SP 49 DEBATUJE!!!

W dniu 30 stycznia w Szkole Podstawowej nr 49 odbyła się długo przygotowywana SUPER-Akcja w kategorii „Nic o nas, bez nas – czyli prawa i obowiązki ucznia”. Dedykowana ona była przede wszystkim samorządom klasowym oraz osobom, które żywo interesują się takimi sprawami. Ostatecznie udział w tej akcji wzięły samorządy klasowe z kl.3 Gimnazjum i 8 Szkoły Podstawowej, w całości klasa 8a, 3d i 3e oraz wszyscy uczniowie z nauczania wczesnoszkolnego, co daje razem właściwie ¾ szkoły.

Cała akcja była przygotowywana od początku z największą dokładnością. Chcieliśmy, aby jej przebieg był płynny, dlatego już od początku stycznia na naszych regularnych spotkaniach planowaliśmy wszystko krok po kroku i rozdzieliliśmy zadania. Ponieważ w styczniu wypadły ferie, wielu z nas swoje „zadania domowe” odrabiało właśnie wtedy. Do tych zadań należało: stworzenie zaproszeń dla samorządów, przygotowanie dwóch prezentacji dla uczestników, opracowanie gry integracyjnej i warsztatów, przygotowanie dekoracji, opanowanie wiedzy teoretycznej na temat debaty oksfordzkiej, przygotowanie materiałów papierniczych, przygotowanie sprzetu itd.

W dniu samej SUPER-Akcji spotkaliśmy się oczywiście dużo wcześniej, aby udekorować salę gimnastyczną, rozłożyć rzutnik i ekran do prezentacji, sprzęt nagłaśniający i filmujący.

Debata nagrywana była z kilku kamer, co można zaobserwować na zdjęciach. O 8:50 zaczęliśmy przyjmować do sali zaproszone osoby. Na dobry początek Michał i Natalia, w celu rozluźnienia i zintegrowania uczniów, przeprowadzili zabawę pt. „Dom Wariatów”. Polegała ona na tym, że 3 wcześniej wybrane osoby z grupy wychodziły z pomieszczenia z Natalią, a reszcie Michał, jako prowadzący, przedstawił zasady. Zadaniem osoby, która wyszła z sali było odgadnięcie logiki naszych odpowiedzi na pytanie. Każda z tych 3 osób oddzielnie zadawała pytania po kolei w „Domu Wariatów”, a „pacjenci” odpowiadali na pytanie osoby poprzedniej, a nie na swoje. Gra przebiegała w świetnej atmosferze, było dużo radości, kiedy nasi koledzy główkowali, o co w tym wszystkim chodzi.

 

Po zakończeniu tej części akcji podzieliliśmy zaproszonych gości na dwie strony sali według przydzielonych im wcześniej przy wejściu numerków. Tworzyli oni dwie grupy: jedną, która broniła postawioną tezę w debacie i drugą, która była jej przeciwna. Utrudnienie polegało na tym, że przydział nie zależał od poglądów ucznia, więc trudniejsze zadanie mieli Ci, którzy wylądowali w innej opcji, niż sami prezentują. Ale zanim doszło do tematu debaty, Gabrysia i Mateusz przedstawili prezentację dla uczestników o prawach i obowiązkach nie tylko ucznia, ale w ogóle człowieka i z czego one wynikają. Na koniec prezentacji dołączył się Michał, którego zadaniem było wraz z Ulą (Marszałkiem debaty) i Kasią (Sekretarzem debaty) wprowadzenie uczestników w tajniki debaty oksfordzkiej.

 

Przyszedł w końcu czas, aby zdradzić tezę debaty: „Uczeń powinien móc wyrazić siebie poprzez swój wygląd”. Podzieliliśmy uczniów na 6 grup, 3 po każdej stronie. Ich pierwszym zadaniem było zebranie argumentów i wypisanie ich na przygotowanych brystolach.

Po tej części 4 wydelegowane osoby na mówców z „Propozycji”, czyli strony broniącej tezy  i 4 osoby z „Opozycji”, czyli strony przeczącej tezie, zostały zaproszone do stolików na środku sali, a reszta na ławki dla publiczności. Mówcy dostali kilka minut na przygotowanie własnych materiałów oraz przypomnienie sobie, jaka jest ich rola w debacie. Każdy z nich dostał wydrukowane materiały dla ułatwienia przy podziale zadań pomiędzy 4 Mówców.

Od tego momentu dołączyły do nas całe klasy 8a, 3d i 3e. Każdy z publiczności dostał żółtą i niebieską kartkę do głosowania, żeby mógł wyrazić, którą stronę popiera. Gośćmi honorowymi debaty była Pani Dyrektor, która absolutnie wspiera każde działanie Samorządu Uczniowskiego oraz przedstawiciele klas 2 SP, którzy byli bardzo ciekawi naszego przedsięwzięcia.

Marszałek debaty rozpoczął pierwszym głosowaniem. Publiczność opowiedziała się jednogłośnie żółtą kartką, czyli po stronie propozycji.

Po głosowaniu przeszliśmy do właściwej części debaty, którą po udzieleniu głosu przez Marszałka rozpoczął Mówca 1 z grupy Propozycji. Naprzemiennie obydwie strony albo dawały argumenty za, albo przeciw tezie. Każdy Mówca miał 3 minuty na wypowiedź, a po 2,5 minuty Sekretarz, poprzez podniesienie ręki, dawał znać o czasie, który pozostał.

Do Mówców poszczególnych grup podczas ich wypowiedzi publiczność mogła zadawać pytania, głosu udzielał bądź nie udzielał Marszałek debaty. Każda wypowiedź musiała zaczynać się od słów „Panie Marszałku, szanowni Oponenci, droga publiczności”, co podkreślało jeszcze powagę wydarzenia.

Po wystąpieniach wszystkich Mówców, do bezpośredniego udziału w dyskusji zostali członkowie publiczności. Rozpoczęła się tym samym otwarta część debaty. Osoba z sali, pragnąca zabrać głos musiała wstać i poczekać na udzielenie głosu przez Marszałka. Ta część debaty była najbardziej ekscytująca, ponieważ nie było wiadomo, o co uczniowie zapytają albo jak skomentują sprawę. Zdarzało się, że cała sala wybuchała śmiechem lub biła brawo osobie wypowiadającej się.

Po zakończonej „otwartej” części debaty, odbyło się ponowne głosowanie, które miało pokazać, czy Opozycja przekonała do swoich argumentów osoby z sali. Nie chodziło tu o to, czy ktoś zmienił zdanie, lecz o to czy argumentowanie było przekonywujące. Okazało się, że różnica między głosowaniami jest duża, ponieważ wynosiła około 20 głosów na korzyść Opozycji, jednak reszta pozostała po stronie Propozycji. Za liczenie głosów odpowiedzialny był Sekretarz ze swoimi pomocnikami.

Na koniec Pani Dyrektor zabrała głos, dziękując i chwaląc działania SU. Zwróciła tez uwagę uczniom, aby docenili tę możliwość wyrażania siebie, którą oferujemy w naszej szkole. Następnie to nasz przewodniczący Michał podziękował każdemu uczestnikowi, a Mówcom zostały wręczone pamiątkowe dyplomy dla Wybornych Oratorów.

Sala pustoszała, ale wraz z nią cały ekwipunek potrzebny do organizacji przedsięwzięcia. Nasza wspaniała publiczność pomogła w posprzątaniu sali, za co byliśmy im bardzo wdzięczni.

Po zakończeniu prac na ten dzień wymieniliśmy się naszymi przemyśleniami i odczuciami na temat debaty, które były bardzo pozytywne, ale zrodziły oczywiście wnioski do dalszej pracy SU. To jednak nie był koniec naszej SUPER-Akcji…zostały przecież maluchy, o których nigdy nie zapominamy. Następnego dnia Julia, Oliwia i Ula udały się z misją do trzech klas 1 i dwóch 2, aby porozmawiać z nimi na temat ich obowiązków szkolnych. Oczywiście o prawach tez nikt nie zapomniał. Dziewczęta przedstawiły dzieciom prezentację na temat poprawnego zachowania i na co należy zwrócić szczególną uwagę w szkole. Dzieci żywo dyskutowały mając pełną świadomość swoich praw i obowiązków. Na koniec maluchy rozwiązywały quiz na podsumowanie ich akcji. Panie wychowawczynie były bardzo wdzięczne za przeprowadzenie takich zajęć.

Kolejna SUPER-Akcja czeka nas już niedługo i mamy nadzieję, że będzie równie udana!

A jeśli macie ochotę i trochę czasu to zapraszamy do obejrzenia całej debaty, którą sfilmował i zmontował nasz niezawodny Michał Rz. z pomocą Piotrka:)

(Odgłosy w tle pochodzą z sali obok, gdzie odbywała się lekcja WF-u, bo w sali debaty była absolutna cisza:))

NOWE!

Spotkanie informacyjne o programie „Europa dla obywateli”

Punkt Kontaktowy „Europa dla obywateli” organizuje dla przedstawicieli NGO, samorządów oraz innych organizacji i instytucji działających w obszarach społeczeństwa obywatelskiego i pamięci europejskiej spotkanie informacyjne o programie „Europa dla obywateli”, które odbędzie się 14 maja 2019 roku w […]

NOWE!

Konkurs na logotyp Młodzieżowej Rady Miasta

Nadszedł czas na zmiany! Młodzieżowa Rada Krakowa chciałaby nieco odświeżyć swój image i zaskoczyć mieszkańców nie tylko nowymi działaniami, ale także i nowiutkim logotypem! Ale… Żadna zmiana nie może odbyć się bez Waszej pomocy. Dlatego MRK postanowiła, abyście […]