System motywacyjny- IMMUNITET- Super akcja- Nic o nas bez nas- promocja praw i obowiązków ucznia
   

Super akcja- Nic o nas bez nas- promocja praw i obowiązków ucznia

Autorski Projekt Rady Uczniowskiej

System motywacyjny- IMMUNITET
Projekt jest pomyślany jago długoterminowy i obejmuje całą społeczność szkolną.

Cel projektu

1. Stworzenie systemu motywacyjnego w celu aktywizacji społeczności uczniowskiej w wykonywaniu zadań Rady Uczniowskiej.
2. Promocja postaw  prospołecznych.
3. Promocja praw i obowiązków ucznia.

Przywileje wynikające z IMMUNITETU

IMMUNITET zwalnia z konsekwencji nieprzygotowania do zajęć i braku zadania domowego

Do nowego projektu przygotowywaliśmy się już od kilku miesięcy. Miał on zastąpić dawny system przywileju uczniowskiego zwanego „ Szczęśliwy numerek”, który dawał  uczniowi prawo do zgłoszenia „nieprzygotowania” w danym dniu, jeśli został wylosowany jego numer z Dziennika. System ten jest dość znany i powszechnie stosowany w wielu szkołach.

Po wspólnych naradach, doszliśmy do wniosku, że ten system nie jest motywujący, bo uczeń nie musi się w żaden sposób wykazywać, a nabywa prawo do tzw. „np”. Stąd, „szczęśliwy numerek” zawsze budził kontrowersje i opór ze strony większości nauczycieli. W praktyce zawsze były kłopoty z jego praktycznym stosowaniem. Jest to zrozumiałe- nauczyciele raczej wolą, kiedy uczniowie są przygotowani do lekcji, mają odrobione zadanie itd.-
a jak uczeń się nie wywiązuje z obowiązków, to oczywiście „siadaj, pała !”

Z tych właśnie powodów postanowiliśmy opracować system, który zmusza ucznia do bycia bardziej aktywnym, w którym uczeń może zdobyć przywilej zgłoszenia dodatkowego„ np”, ale wcześniej musi sobie na niego zapracować. A tym samym dać nauczycielom- wychowawcom dodatkową możliwość wywierania wpływu na zespół klasowy, nagradzania, a tym samym promowania postaw społecznie pożądanych.

Przygotowania do projektu IMMUNITET, obejmowały sondaż dotyczący potrzeby wprowadzenia takiego nowego systemu motywującego uczniów. Jak również rozmowy, które miały pozyskać przychylność Dyrekcji i nauczycieli.

Z sondażu wniknęły następujące fakty: w naszej rzeczywistości szkolnej są takie zespoły klasowe, gdzie wychowawca nie musi szczególnie nikogo namawiać, pilnować, dopingować do wykonywania zadań Rady Uczniowskiej  i innej aktywności prospołecznej. A są też takie klasy, gdzie przydałaby się ta przysłowiowa ” marchewka”, aby zachęcić uczniów do poświecenia swojego wolnego czasu do pracy na rzecz szkoły.

Po tym wstępnym etapie sondowania, generalnie można stwierdzić, że uczniowie przyjęli propozycje z dużą aprobatą, czasem wręcz entuzjazmem. Jednakże, jako pomysłodawcy, obawialiśmy się najbardziej oporu ze strony nauczycieli. Oczywiście znaleźli się wśród Ciała Pedagogicznego sceptycy, ale z optymizmem możemy stwierdzić, że  nauczyciele będący jednocześnie wychowawcami  klas, przyjęli nasz pomysł  z dużą życzliwością i zrozumieniem.

Aby projekt mógł zadziałać należało szczegółowo dopracować regulamin, aby uniknąć sytuacji spornych, ewentualnych„ nadużyć”.


Regulamin- zasady przyznawania IMMUNITETU

1. IMMUNITET może otrzymać każdy uczeń Gimnazjum oraz Szkoły Podstawowej kl. 4-6 za:

  • aktywny i znaczący udział w wykonaniu zadania Rady Uczniowskiej
  • dodatkową pracę na rzecz Szkoły - w czasie wolnym od obowiązkowych zajęć szkolnych.

2. IMMUNITET jest imienny, jednorazowy i obowiązuje w wyznaczonym terminie. Nie obowiązuje w okresie klasyfikacji.
3. Uczeń może zdobywać IMMUNITET wielokrotnie.
4. Po otrzymaniu IMMUNITETU uczeń jest zobowiązany do wklejenia go do Dzienniczka Ucznia.
5. W celu wykorzystania IMMUNITETU- uczeń  musi się nim wylegitymować, a nauczyciel potwierdza w Dzienniczku jego wykorzystanie.
6. Osoby mające uprawnienia do nadawania IMMUNITETU:  Opiekunowie Rady Uczniowskiej, Rada Uczniowska po zasięgnięciu opinii i zgody Opiekuna RU, Wychowawcy danej klasy,  Dyrektor Szkoły, v-ce Dyrektorzy, Pedagog Szkolny.


Ostatecznie od drugiego półrocza, tj. od lutego, w naszej szkole  obowiązuje  program IMMUNITET. Na razie prowadzimy go pilotażowo – monitorując jego działanie i efekty.

HF
Gimnazjum nr 15
Poleć znajomemu
Imię i nazwisko nadawcy:
E-mail adresata:
Poleć
Link został wysłany
Newsletter
juliada mlodziez smiglo

Powered by mtCMS   •    Wszelkie prawa zastrzeżone   •    Projekt i wykonanie MTWeb