„ Co dwie głowy to nie jedna….”
Kategoria SUPERAKCJI: „Młody Obywatel, wydarzenie promujące postawy obywatelskie i patriotyczne”
Współcześni młodzi ludzie, obywatele państw demokratycznych, żyjący w wolnych krajach nie musimy już, jak nasi dziadkowie czy rodzice walczyć o to by móc żyć, działać i pracować w wolnym kraju. Mamy wszystko co daje nam wolność i często zapominamy o drugim człowieku, który jest tak samo ważny jak my. Często swoje własne dobro, swoje plany pragnienia, stawiamy dużo wyżej niż dobro ogółu. Współczesnych ludzi coraz mniej obchodzi los innych, tych którzy mają mniej, którzy potrzebują wsparcia i pomocy. Zamykamy się na potrzeby innych, środowiska lokalnego, nie pamiętamy o tradycjach i historii. Często przybieramy postawę konformizmu.
Zdając sobie sprawę z tego, ze egocentryzm i konformizm jest postawą negatywną, my młodzież ZSO 51, postawiliśmy sobie za cel przypomnieć wszystkim uczniom, całej społeczności szkolnej, że warto być otwartym na innych ludzi, ich potrzeby, pragnienia. Chcieliśmy uzmysłowić nam wszystkim ze tradycja i historia jest nierozerwalnie połączona z teraźniejszością. Że są pewne wartości, które powinny być uniwersalne, o których nie możemy zapominać.
W ramach naszych akcji samorządowych, członkowie samorządu uczniowskiego gimnazjum i szkoły podstawowej pomagali innym, wspomagali ich w potrzebie, działali na rzecz środowiska lokalnego, angażowali się jako wolontariusze, organizowali akademie patriotyczne.
Wstępem do działań Samorządu był apel związany z dniem 3 Maja. Uczniowie w bardzo ciekawy sposób opowiedzieli nam o przyczynach jak i skutkach ustanowienia Konstytucji 3 Maja. Młodzi patrioci całym sercem zaangażowali się w to patriotyczne święto Wraz ze szkolnym chórem śpiewaliśmy patriotyczne piosenki i podziwialiśmy solowe występy pozostałych uczniów. Staraliśmy się odpowiedzieć sobie na pytanie, czy dziś bylibyśmy gotowi walczyć o wolność i strzec praworządności państwa polskiego. Jest to o tyle ważne, ze dzisiejszy świat obfituje w wydarzenia tragiczne, w różnych jego częściach trwają wojny, ludzie walczą o swoją wolność i przetrwanie. Szukają pomocy i my, młodzi obywatele powinniśmy być gotowi tej pomocy udzielać wszystkim naprawdę jej potrzebującym.
Po uroczystej akademii przedstawiciele samorządu szkolnego udali się do sali lekcyjnej na wspólne „obrady”. Celem spotkania było odpowiedzenie sobie na pytanie jacy jesteśmy?, jaki jest i powinien być młody obywatel? Czy my tacy właśnie jesteśmy? Co zrobiliśmy dla innych, czym możemy się pochwalić? .
Wspólnie naszkicowaliśmy postać człowieka, na ciele którego pisaliśmy cechy dobrego, praworządnego, empatycznego obywatela. Takiego, którego chcielibyśmy mieć za przyjaciela, takiego który wraz z nami tworzyłby społeczeństwo obywatelskie. Jak już „ubraliśmy” naszego obywatela w cechy najbardziej przez nas pożądane, podsumowaliśmy nasze działania na rzecz szkoły i środowiska lokalnego, każdy uczeń dostał kartkę, na której zapisał akcję, która najbardziej zapadła mu w pamięć i która najbardziej mu się podobała. Poza tym na kartkach wypisaliśmy wszystkie akcje, w jakie byliśmy zaangażowani. Następnie podkreśliliśmy jak ważna jest współpraca z różnymi instytucjami i fundacjami. One również zostały przez nas wypisane. Okazało się , że jest tego całkiem sporo : KTOZ, MHDD, WOŚP, Fundacja Uśmiech Przyjazny Dziecku, Towarzystwo Nasz Dom, Stowarzyszenie Wiosna, DKMS, Fundacja Gajusz Pomaganie przez ubranie i wiele, wiele innych. Aż trudno było je wszystkie zliczyć. Wszystkim zapadł w pamięci nasz film, który wspólnie nagraliśmy, a przedstawiał on działania Samorządu.
Rozmawialiśmy też o tym, jak powinno wyglądać nasze otoczenie i jakich zmian potrzebuje. W tym celu przez dwa dni wśród nauczycieli, uczniów, rodziców i przechodniów przeprowadzaliśmy ankietę o tym, co chcieliby zmienić w swojej okolicy. Większość ankietowanych wskazuje na małą ilość ścieżek rowerowych i niepunktualne środki transportu. Kilka osób zwróciło uwagę również na średniej jakości nawierzchnię dróg i chodników oraz złą synchronizację świateł.
Uczniowie naszego gimnazjum wypełniali też ankiety ewaluacyjne dotyczące samorządności.
Do wspólnych działań zaangażowaliśmy też najmłodszych członków naszej szkolnej społeczności. Ponieważ większość z nich nie potrafi jeszcze pisać, więc zadaniem ich było namalowanie miasta, osiedla swoich marzeń, takiego w jakim chcieliby dorastać i się kształcić.
Czas razem spędzony obfitował w wiele pomysłów, wspólnie debatowaliśmy nad tym co osiągnęliśmy i co jeszcze zostało do zrobienia, wedle zasady „ co dwie głowy to nie jedna”
Podsumowanie:
1. Kategoria SUPERAKCJI: „Młody Obywatel, wydarzenie promujące postawy obywatelskie i patriotyczne”
2. Apel i spotkanie odbyły się w czwartek, 27.04.2017
Ankiety były przeprowadzane w czwartek i piątek 27,28.04.2017
3. Osoby zaangażowane:
• Opiekun samorządu- pani Karolina
• Samorząd uczniowski
• Przedstawiciele klas gimnazjum i szkoły podstawowej
• Najmłodsi uczniowie
• Nauczyciele
• Rodzice uczniów
• Osoby ankietowane
4. Cel SUPERAKCJI- uświadomienie młodzieży jak ważna jest pomoc i działanie na rzecz innych.
5. Czy cel został osiągnięty? – Tak!
Gimnazjum Sportowe nr 76