Wynajęcie mieszkania
Planujesz wynająć mieszkanie, bo na przykład zaczynasz studia w innym mieście lub po prostu chcesz wyprowadzić się od rodziców. Możesz szukać przez znajomych, w ogłoszeniach w prasie, na korytarzach uczelni, w profesjonalnych biurach pośrednictwa mieszkań. Każdy ze sposobów ma swoje wady i zalety. Biura oferują (zwykle) sprawdzone mieszkania, zwalniają Cię z konieczności telefonicznego polowania na ogłoszeniodawcę, ale komfort ten będzie kosztował, na przykład wysokość miesięcznego czynszu. Szukanie na własną rękę jest bardziej pracochłonne, ale nikomu nie musisz płacić prowizji. W każdym przypadku, zanim podejmiesz decyzję o wynajęciu mieszkania dokładnie dowiedz się, ile wynoszą całkowite koszty wynajmu.
Ile wynosi czynsz, przeciętna opłata za media, opłata dla właściciela. Za co jeszcze musisz płacić? Spisz umowę z właścicielem! Jeśli w mieszkaniu odkryjesz jakieś usterki, zgłoś właścicielowi, abyś Ty nie musiał(a) za nie płacić.
Zakup mieszkania
Niestety, na zakup mieszkania mogą sobie pozwolić nieliczni. Zdarza się jednak, że z pomocą rodziny czy dzięki możliwości uzyskania kredytu marzenie można zrealizować. Zakup mieszkania jest złożoną sprawą i trzeba przygotować się na sporo niespodzianek i dawkę stresu. W końcu zakup niecodzienny. Warto wiedzieć, że:
- jeśli szukasz na rynku pierwotnym (czyli masz być pierwszym właścicielem mieszkania) musisz bardzo dokładnie sprawdzić wiarygodność i rzetelność inwestora lub developera: jakie budynki czy osiedla już wybudował, czy wszystko przebiegało zgodnie z umową, jakie gwarancje posiada firma. Jeśli Twoje mieszkanie istnieje na razie tylko na planach, dowiedz się, jak będziesz je spłacał (w równych ratach czy w zależności od oddawanych części inwestycji)? Radź się bankowych prawników (jeśli będziesz brał kredyt mieszkaniowy, to plusem w tej sytuacji będzie to, że bank również będzie „prześwietlał” firmę). Negocjuj warunki ze sprzedawcą!
- jeśli szukasz na rynku wtórnym, to możesz starać się kupić bezpośrednio od właściciela albo przez agencję–pośrednika (to wyjście jest droższe, bo pośrednik weźmie prowizję, ale i profesjonalnie zajmie się sprawą. Uwaga! Szerokim łukiem omijaj dziwne agencjekrzaki, oferujące „nadzwyczajne okazje”). W Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych (w Sądzie Okręgowym) sprawdź dokładnie status mieszkania, np. czy nie spoczywają na nim żadne obciążenia, takie jak niespłacony kredyt hipoteczny dotychczasowego właściciela.
- jeśli mieszkanie będziesz kupował z kredytu, oczywistym minusem jest konieczność spłaty odsetek, ale są też plusy – sam bank będzie sprawdzał sytuację prawną inwestycji i wiarygodność sprzedawcy.
Zameldowanie
Przy zameldowaniu (zarówno na pobyt stały i czasowy) konieczne jest przedstawienie potwierdzenia pobytu w lokalu osoby, która zgłasza taki pobyt – i to musi potwierdzić właściciel lokalu (np. mieszkania, domu). Jeśli Ty jesteś właścicielem mieszkania, musisz przedstawić dokument potwierdzający ten fakt – np. umowę notarialną kupna mieszkania. Jeśli właścicielem jest inna osoba, to ona decyduje o tym, czy zostaniesz zameldowany na pobyt stały, czy czasowy (oczywiście właściciel mieszkania nie zgodzi się zameldować obcej osoby na pobyt stały, ale gdyby tak się zdarzyło, Ty też możesz się nie zgodzić). Zameldowanie na pobyt stały wymaga wymeldowania się w miejscu, w którym byłeś/aś zameldowany/a poprzednio. Jeśli było to inne miasto, oznacza to, że stajesz się obywatelem nowego miasta - tutaj będziesz się rozliczać w Urzędzie Skarbowym, a Twoje nazwisko będzie umieszczane na listach wyborców.
Do zameldowania potrzebne Ci będzie:
- Zgłoszenie pobytu stałego lub pobytu czasowego trwającego ponad trzy miesiące (formularze uzyskasz w urzędzie lub na www.bip.krakow.pl)
- Dowód osobisty
- Zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca pobytu stałego w przypadku meldowania się na pobyt stały
- Dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu tej osoby (podmiotu), która potwierdziła na formularzu meldunkowym fakt pobytu meldującego się – do wglądu.
- Mężczyźni dodatkowo: Książeczka wojskowa lub potwierdzenie zgłoszenia się do rejestracji przedpoborowych - w przypadku podlegających obowiązkowi wojskowemu. Zameldowanie nie podlega opłacie skarbowej.
Zameldowanie uzyskasz w Urzędzie Miasta Krakowa:
- dla Dzielnic I–VII: Referat Ewidencji Ludności i Dowodów
Osobistych w Centrum Administracyjnym przy Al. Powstania
Warszawskiego 10
- dla Dzielnic VIII–XIII: Referat Ewidencji Ludności i Dowodów
Osobistych przy ul. Wielickiej 28A
- dla Dzielnic od XIV–XVIII (Nowa Huta): w Referacie Ewidencji
Ludności i Dowodów Osobistych, os. Zgody 2.