28 lutego 2017 z inicjatywy Prezydium Samorządu Uczniowskiego ZSCH zorganizowaliśmy spotkanie
przedstawicieli wszystkich 19 samorządów klasowych. Uczestniczyło w nim 57 osób.
Debatowaliśmy na temat naszych praw, obowiązków i przywilejów zapisanych w Statucie Szkoły.
Najpierw pracowaliśmy w siedmioosobowych grupach, gdzie wymienialiśmy się naszymi poglądami,
wypracowywaliśmy konstruktywne wnioski. Później prezentowaliśmy je na forum grupy. Po
przeanalizowaniu wszystkich zapisów statutowych odnoszących się do naszych praw, stwierdziliśmy,
że są one poszanowane i respektowane przez nauczycieli. Bez problemu możemy wyrażać swoje
opinie dotyczące spraw uczniowskich i życia szkoły. Jednomyślnie stwierdziliśmy, że czujemy się w
naszej szkole bezpiecznie, traktuje się nas podmiotowo i szanuje się naszą godność. Jedyne
zastrzeżenie mielibyśmy do zapisu o prawie do odpoczynku. Chodzi o niezadawania na okres przerw
świątecznych i ferii prac domowych.
W drugiej części naszego spotkania skupiliśmy się na naszych obowiązkach, a w szczególności
nad podstawowym naszym obowiązkiem, czyli systematycznym uczęszczaniem do szkoły.
Regularne uczestniczenie w zajęciach szkolnych, punktualność, obowiązkowość, samodyscyplina to
cechy, które są potrzebne każdemu uczniowi i które będą procentować w przyszłości. Stąd
określenie: „jaki uczeń taki pracownik” nosi znamiona prawdy.
Opiekun samorządu przedstawił wyniki przeprowadzonej wcześniej ankiety wśród 64 uczniów
naszej szkoły na temat absencji szkolnej. Ankieta przeprowadzona w szkole miała za zadanie
odpowiedzieć na pytanie dotyczące genezy problemu aby poprzez zrozumienie przyczyn w bardziej
efektywny sposób przyczynić się do poprawy sytuacji. Na koniec wspólnie wypracowaliśmy kilka
konkretnych propozycji, np. wcześniejsze godziny kończenia zajęć edukacyjnych, nagradzanie klas z
wysoka frekwencją dodatkowymi wyjściami, złagodzenie systemu usprawiedliwiania nieobecności,
stałe doposażenie klas lekcyjnych i pracowni w pomoce naukowe w celu uatrakcyjnienia zajęć
edukacyjnych.
Wypracowane wnioski przedstawiliśmy v-ce dyrekcji i wkrótce zostaną przedstawione na najbliższej
Radzie Pedagogicznej. Przedstawiciele klas obecni na zebraniu poinformowali swoich kolegów i
koleżanki na lekcjach wychowawczych o wypracowanych ustaleniach.
Dzięki takim spotkaniom czujemy, że mamy realny wpływ w sprawach dotyczących nas samych.
Możemy przedstawiać opinie i wnioski dotyczące spraw szkoły. Wspólnie z Dyrekcja rozwiązujemy
pojawiające się problemy. Jesteśmy pełnoprawnym organem szkoły i jesteśmy z tego dumni.
Samorząd Uczniowski ZS ChemicznychZespół Szkół Chemicznych