Kategoria konkursowa : Tak dla kultury czyli wydarzenie o charakterze artystycznym
Forma działań:
- konkurs na najciekawszy kolaż ilustrujący treść wiersza
- „odgadnij tytuł wiersza - konkurs dla każdego”
- fotomontaż dot. życia i twórczości Juliana Tuwima
- konkurs na najlepszą scenkę ilustrującą wylosowany wiersz
- warsztaty literacko–plastyczno–integracyjne dla przedszkolaków
- wystawa prac przedszkolaków
- fotomontaż „Tuwimiada”
- wystawa projektów wykonanych przez gimnazjalistów na lekcji techniki
Szczegółowe cele:
-
„nie bój się poezji” - popularyzowanie poezji Juliana Tuwima,
-
rozwijanie umiejętności organizacyjnych członków samorządu,
-
integracja międzypokoleniowa,
-
rozwijanie kreatywności uczniów.
Terminy: warsztaty dla maluchów -6 kwietnia, przegląd mini – scenek przygotowanych przez klasy -27 kwietnia
Miejsce akcji- korytarz na parterze oraz pracownie przygotowane dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 106
Zadania samorządu:
-
ogłoszenie przez radiowęzeł szkolny konkursów na najciekawszy kolaż oraz scenkę ilustrującą wiersz Juliana Tuwima.
-
Przeprowadzenie losowania wierszy wśród przedstawicieli wszystkich klas.
-
Zaproszenie maluchów z Przedszkola nr 121.
-
przygotowanie „pisanek z motywem” do kolorowania.
-
wydrukowanie pamiątkowych kolorowanek „Szkoła Podstawowa nr 106” oraz przygotowanie drobiazgów z logo nowej szkoły.
-
udział w warsztatach plastycznych i asystowanie przedszkolakom.
-
uczestnictwo w warsztatach integracyjnych.
Organizatorzy i uczestnicy w liczbach – organizatorzy czyli samorządowcy (w liczbie 10 osób) i wolontariusze (ok. 40 osób); uczestnicy czyli uczniowie szkoły (ok. 60 osób bezpośrednio zaangażowanych w przygotowanie prac konkursowych i fotomontaży) i 40 przedszkolaków.
Część 1 – „Julian Tuwim wśród gimnazjalistów”
Całoroczny konkurs o tytuł „Klasy na medal” powoli dobiega końca, a przedostatnim zadaniem, które samorządowcy postawili przed uczestnikami było wykonanie kolażu ilustrującego jeden z wierszy Tuwima.
Z prac dostarczonych na konkurs zmontowano małą wystawę, zachęcając uczniów do odgadnięcia, jaki wiersz autor miał na myśli. Poziom artystyczny niektórych kolaży sprawił, że ci, którzy spróbowali zgadnąć tytuł wiersza, stanęli przed dużym wyzwaniem.
Drugim zadaniem było przygotowanie scenki ilustrującej wylosowany wiersz i zaprezentowanie jej podczas przeglądu, 27 kwietnia. W tej konkurencji 1 miejsce zajął zespół reprezentujący klasę 2c.
Wystawom prac uczniów towarzyszył fotomontaż dotyczący życia i twórczości poety.
Część 2 - „Julian Tuwim wśród przedszkolaków”
Największym wyzwaniem dla samorządowców i ich współpracowników okazała się organizacja planowanych na 6 kwietnia warsztatów literacko – plastyczno – integracyjnych dla dzieci z Przedszkola nr 121. Kilkudniowe przygotowania, które nastąpiły po oficjalnym zaproszeniu maluchów, obejmowały m.in. przygotowanie kolorowanki pod nazwą „Szkoła Podstawowa nr 106”, projektów „pisanek z motywem” oraz pamiątkowych gadżetów. Kolorowanki zostały powielone na bristolu, pisanki ( ze względu na zbliżające się święta wielkanocne) z motywem zaczerpniętym z wierszy Juliana Tuwima skserowano i wycięto, na pamiątkowe drobiazgi naklejono logo szkoły. Tradycyjnie dzięki życzliwości dyrekcji szkoły wyposażono pracownię plastyczną, w której zaplanowano zajęcia dla przedszkolaków. W drugiej pracowni przygotowano wystawę projektów wykonanych czasie lekcji techniki przez naszych uczniów. W przygotowaniach wzięła udział liczna grupa uczniów i kilku nauczycieli, a wiele prac wykonano w bibliotece szkolnej, w której powstają zazwyczaj fotomontaże, plakaty i projekty przygotowywane przez nasze „szkolne talenty artystyczne”.
Imprezę rozpoczęło interaktywne przedstawienie poświęcone najsłynniejszym wierszom Juliana Tuwima, takim jak "Lokomotywa", "Okulary" i "Ptasie radio". Następnie uczestnicy podzieleni na 2 grupy przeszli do pracowni, gdzie odbyły się warsztaty tematyczne. Jak widać na zdjęciach z imprezy, jedna z grup otrzymała zadanie pokolorowania "Tuwimowej pisanki wielkanocnej", czyli kolorowanki ozdobionej motywami zaczerpniętymi z poezji Tuwima. W tym samym czasie członkowie drugiej grupy uczestniczyli w zabawach ruchowych i obejrzeli projekty wykonane przez gimnazjalistów podczas lekcji techniki. W obu pracowniach maluchom asystowali nasi gimnazjaliści, którzy pomagali im rysować, opowiadali o projektach pokazanych na wystawie, a także uczestniczyli w zabawach integracyjnych. Na koniec w podziękowaniu za udział w imprezie nasi goście otrzymali pamiątkowe drobiazgi oraz kolorowankę z ilustracją przedstawiającą naszą szkołę.
Tablice z pracami przedszkolaków oraz fotomontaż zawierający relacje i zdjęcia z imprezy złożyły się na wystawę zamykającą kwietniową Super Akcję.
Podsumowując...
Dzięki warsztatom z udziałem przedszkolaków nasza akcja, której celem było przede wszystkim popularyzowanie poezji, zyskała dodatkowe znaczenie. Wobec związanego z reformą oświaty przekształcenia gimnazjum w Szkołę Podstawową Nr 106 nasi uczniowie już niebawem będą się uczyć w jednym budynku z takimi właśnie maluchami. Warsztaty, które zorganizowali i prowadzili, stały się okazją pokazania, jak wiele mogą zaoferować w przyszłości swoim młodszym kolegom. Wspólne zajęcia stały się także okazją do wymiany wiedzy i pozytywnych emocji.
Album ze zdjęciami:
http://gim17krakow.ogicom.pl/tuwimiada/subalbum_1.html