Już nawet małe dziecko zna oczywisty fakt, że codzienne życie wiejskie różni się od tego z miasta. I nie chodzi tu tylko o zajęcia mieszkańców, ale także o bliskie i sąsiedzkie relacje między ludźmi w małych społecznościach związane m.in. z kultywowaniem różnych przekazywanych z pokolenia na pokolenie tradycji i zwyczajów ludowych. U progu Nowego Roku jako Samorząd Od Kusego podjęliśmy się zadania, aby ważny element ludowości związanej ze staropolską tradycją kolędowania spopularyzować także w naszym wielkomiejskim otoczeniu społecznym. Zapraszamy do zapoznania się z przygotowanym w wersji sportowej opisem naszej kolędniczej Super Akcji "Uczymy szacunku do tradycji" (kategoria konkursowa: Nasze miejsce na Ziemi, czyli samorząd na rzecz społeczności lokalnej).
Cele Super Akcji:
- poprzez organizację zajęć o charakterze edukacyjnym kształtowanie postawy odpowiedzialności za środowisko rówieśnicze i lokalną wspólnotę,
- ocalenie od zapomnienia ludowej tradycji chodzenia po domach grup przebierańców składających wierszem albo kolędą życzenia wszelkiej pomyślności,
- okazanie życzliwości wobec naszych młodszych kolegów i koleżanek z przedszkola poprzez dzielenie się z nimi swoimi talentami artystycznymi.
Zadania samorządu:
Informacja (poprzez trójki klasowe przekazanie informacji klasom o celach i założeniach programowych Super Akcji), integracja (ustalenie zasad współpracy z władzami i opiekunami Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej nr 91), logistyka (na podstawie uzgodnień z Dyrekcją Szkoły i okolicznych przedszkoli opracowanie szczegółowego terminarza), sztuka (organizacja różnorodnych warsztatów kulturalnych w celu wyłonienia osób do samorządowego orszaku kolędniczego), twórczość (przygotowanie według własnego pomysłu materiałów i rekwizytów koniecznie niezbędnych przy organizacji akcji).
Od momentu kiedy pojawiła się informacja o organizacji samorządowego orszaku kolędniczego zaczęli się zgłaszać do koordynatorów uczniowie zainteresowani udziałem w projekcie. Ponieważ chcieliśmy, aby udział w kolędowaniu był NAGRODĄ dlatego postanowiliśmy zorganizować warsztaty tematycznie związane z ideą Super Akcji.
Rozgrzewka, czyli w jaki sposób zorganizowaliśmy skład orszaku kolędniczego. Termin: 16/19 stycznia
1. Jaka taktyka, czyli warsztaty muzyczne „Idź tam, gdzie słychać śpiew" Główny cel zajęć - wspólne śpiewanie kolęd jako wyraz pielęgnowania staropolskiej tradycji. Dodatkowo dzięki uprzejmości nauczyciela sztuki nauka praktycznych ćwiczeń związanych z umiejętnością prawidłowej emisji głosu podczas śpiewu oraz opracowanie kolędniczego repertuaru (oprócz tradycyjnych kolęd wybraliśmy te mniej znane, jak np. Chojka, chojka czy Skrzypi wóz.). W części teoretycznej krótko omówiliśmy czym jest kolęda i pastorałka, jaka jest ich tematyka oraz kiedy można śpiewać kolędy według polskiej tradycji.
2. W co się ubrać, czyli warsztaty artystyczne „Kolędnicy. Ożywiamy zapomniane zwyczaje". Tematyka dotyczyła przyblizenia zwyczaju kolędowania i symboliki postaci z orszaku kolędniczego (np. gwiaździch, turoń czy anioł). Efektem zajęć było przygotowanie według własnego pomysłu inscenizacji teatralnej dotyczącej zwierząt, które pojawiły się przy żłóbku w Betlejem (wół, osioł) lub chciały tam być (lew, lis czy paw). Oprócz tradycyjnych postaci postanowiliśmy wprowadzić do naszego orszaku Wzorowego Ucznia (osoba w stroju galowym z logo szkoły) czy Super Sportowca (uczeń w reprezentacyjnym dresie z logo SKS Kusy). Nie zapomnieliśmy też o przygotowaniu gwiazdy betlejemskiej jako znaku rozpoznawczego.
3. Kto zostanie kapitanem, czyli konkurs o Koronę Trzech Króli. O tym kto w orszaku kolędniczym będzie mógł założyć korony królewskie miał zdecydować drużynowy konkurs dla trzyosobowych reprezentacji klasowych. Przygotowane przez organizatorów pytania sprawdzały m.in. wiedzę na temat autorstwa kolorowych bombek, historii kartek świątecznych czy wiadomości o potrawach wigilijnych czy pasterce. Były tez pytania „królewskie" o imiona bardzo ważnych gości w Betlejem czy liczby pól na planszy najważniejszej gry zwanej szachami. Zwycięska drużyna w konkursie jako jedyna w orszaku mogła ubrać się po królewsku. Dodatkowo dla przedszkolaków przygotowaliśmy krzyżówkę z hasłem „Kolędnicy".
4. Jak pozyskać kibiców, czyli kiermasz ciast pod hasłem „Kolędnicza babeczka". Ostatnią możliwością dostania się do orszaku kolędniczego było wykazanie się talentem kulinarnym. Osoby, które okazały swoje słodkie Serce sprzedawały przepyszne ciasta na specjalnym stoisku samorządowym uczniom i nauczycielom, którzy zapragnęli małego co nieco na II śniadanie. W ten sposób udało się nam uzbierać fundusze na zakup drobnych prezentów, które postanowiliśmy przekazać przedszkolakom jako noworoczny prezent. Z drugiej strony również zyskaliśmy sympatię i życzliwość tych, którzy posmakowali przygotowanych przez nas słodkości. Dodatkowo „kolędnicy" składając na żywo życzenia w klasach zareklamowali w całej szkole samorządową Super Akcję.
Po intensywnej i wszechstronnej części przygotowawczej do etapu finałowego zostało zakwalifikowanych aż 42 !!! kolędników. Jak się bowiem okazało każdy kto zgłosił się na jakikolwiek samorządowy „casting" wykazał się jakimś talentem, który upoważniał go do publicznego występu przed przedszkolakami w orszaku kolędniczym (być szkolnym celebrytą choć przez chwilę - BEZCENNE!)
I połowa, czyli orszak kolędniczy występuje na wyjeździe. 19 I, godz. 10.00., Przedszkole nr 108 „Kraina Tęczy".
Po przebraniu się w stroje kolędników barwnym orszakiem z gwiazda betlejemską wyruszyliśmy do pobliskiego przedszkola wzbudzając po drodze ogólne zainteresowanie przechodniów. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami na dużej sali czekały na nas przedszkolaki (prawie 90 osób ze wszystkich grup) wraz ze swoimi wychowawczyniami oraz Panią Dyrektor. Kolędowanie zaczęliśmy od złożenia w sposób wierszowany tradycyjnych noworocznych życzeń wszelkiej pomyślności. Potem zaprezentowaliśmy spektakl słowno muzyczny, gdzie opis historii narodzin Chrystusa przeplataliśmy śpiewaniem przygotowanych wcześniej kolęd. Przedszkolakom i paniom wychowawczyniom bardzo się podobał nasz kolędniczy występ. Co więcej sami włączali się do śpiewania z nami, a po każdej kolędzie nagradzali nas dużymi brawami. W nagrodę za życzliwe przyjęcie wręczyliśmy na ręce Pani Dyrektor słodki prezent w postaci czekoladowych pierniczków dla przedszkolaków. Na zakończenie cała społeczność przedszkola złożyła nam uroczyste życzenia z podziękowaniem za piękne przedstawienie tradycji kolędniczych. Także można powiedzieć, że nasza „lekcja na żywo" o staropolskich tradycjach okazała się dużym sukcesem! Co więcej otrzymaliśmy zaproszenie, aby częściej odwiedzać „sąsiadów" z różnymi samorządowymi pomysłami.
II połowa, czyli jak wyglądało „domowe" kolędowanie. 19 I, godz. 11.00, sala teatralna Szkoły Podstawowej nr 91.
Na nasze kolędnicze zaproszenie odpowiedziało także Przedszkole nr 105 z os. Spółdzielczego. Ostatecznie ze względu na smog i duży mróz odwiedziło nas tylko/aż 20 przedszkolaków z najstarszej grupy wraz z paniami wychowawczyniami i rodzicami za co jesteśmy im ogromnie wdzięczni (otrzymali od nas specjalny Dyplom Uznania). Sam spektakl kolędniczy wyglądał podobnie jak poprzednio z tym, że dodaliśmy do niego także część artystyczną o tym skąd zwierzątka wzięły się w Betlejem. Ze względu na możliwości techniczne zaprezentowaliśmy przedszkolakom także prezentację multimedialną pt. „Na początku było słowo". Na sam koniec kolędowania poprosiliśmy przedszkolaków o odpowiedź na przygotowane przez nas pytania dotyczące tematyki świątecznej. Ich odpowiedzi wpisywaliśmy do krzyżówki z hasłem głównym „Kolędnicy", którą mieliśmy narysowaną na dużym plakacie. W nagrodę za prawidłowe rozwiązanie krzyżówki oprócz słodyczy wręczyliśmy naszym gościom nagrodę w postaci gry planszowej do wspólnej zabawy grupowej. Uśmiechy na twarzach przedszkolaków i ich wesołe śpiewanie ulubionych kolęd (m. in. „Świeć gwiazdeczko świeć ...") sprawiło nam ogromna radość i pokazało, że nasz trud włożony w przygotowanie Super Akcji nie poszedł na marne, A że popularność ma swoją cenę to na sam koniec na specjalne życzenie pań ze świetlicy wystąpiliśmy jako Gwiazda Muzyczna na Mini Festiwalu Kolęd organizowanym przez „Świetliczaki".
Dogrywka, czyli kolędniczy konkurs plastyczny dla przedszkolaków (26 stycznia)
Niezaplanowanym wcześniej elementem Super Akcji stał się dodatkowo mini konkurs plastyczny dla przedszkolaków, z którymi wcześniej kolędowaliśmy. Ponieważ podczas kiermaszu ciast uzbieraliśmy więcej pieniążków niż się spodziewaliśmy zakupiliśmy puzzle jako nagrody w konkursie. Już tylko w trzyosobowym składzie (jako Anioł, Król i Pastuszek) przedstawiciele Samorządu Od Kusego odwiedzili przedszkolaków nagradzając ich za wykonane prace plastyczne dotyczące postaci z orszaku kolędniczego. Wielką radość sprawiła nam potem informacja od pań z przedszkola, że nasza niespodziewana wizyta była dla maluchów ogromną niespodzianką, a układanie podarowanych puzzli jest dla nich wielką atrakcją i rozrywką. Koordynatorzy Super Akcji przygotowali także specjalne Dyplomy Uznania dla wszystkich osób z samorządowego orszaku kolędniczego jako podziękowanie za wspólną naukę szacunku do staropolskich tradycji.
KILKA INFORMACJI NA PODSUMOWANIE:
1. Główni pomysłodawcy i koordynatorzy akcji: Samorząd Od Kusego i Przyjaciele jako „Kusownicy 47" (8 osób),.
2. Organizatorzy finałowego Orszaku Kolędniczego dla przedszkolaków w dniu 19 stycznia: : 42 osoby.
3. Grupa docelowa przedszkolaków Super Akcji, której przekazaliśmy tradycje kolędnicze BARDZO DUŻA!
4. Pomoc nauczycieli przy organizacji i uznanie ze strony dorosłych, m.in. Dyrekcji: BEZCENNE!
5. Poziom zadowolenia organizatorów Super Akcji oraz „maluchów" z przedszkola i szkoły: B. WYSOKI
6. Najciekawsze zdjęcia z przeprowadzonej przez nas Super Akcji można zobaczyć tutaj KOLĘDNICY
Gimnazjum nr 47 - sportowe