Na co dzień dla wielu młodych osób słowo patriotyzm pozbawione jest głębszego znaczenia, które przekładałoby się na ich życie. Często zdarza się, że miłość i szacunek do Ojczyzny kojarzą tylko z bohaterską walką na polach bitew. Jak można okazywać uczucia patriotyczne w XXI wieku w czasach wolności i pokoju? W jaki sposób wykazać się obywatelską postawą wobec swego kraju? To były główne pytania, na które jako Samorząd Od Kusego staraliśmy się odpowiedzieć podczas majowej Super Akcji. Motyw przewodni naszych działań realizowanych pod hasłem „Patrio(TY)zm: podaj dalej" znaleźliśmy w Konstytucji RP. Zostały w niej zapisane podstawowe i najważniejsze zarazem obowiązki obywatela, a wśród nich m.in. art. 82 („Obowiązkiem obywatela polskiego jest wierność Rzeczypospolitej Polskiej oraz troska o dobro wspólne. ") oraz art. 86 („Każdy jest obowiązany do dbałości o stan środowiska i ponosi odpowiedzialność za spowodowane przez siebie jego pogorszenie"). W takim rozumieniu patriotą jest obywatel, który swoim zachowaniem i postępowaniem daje przykład jak troszczyć się o dobro wspólne (np. dziedzictwo narodowe) czy stan środowiska przyrodniczego wokół nas. A ponieważ „nie słowa lecz czyny są dowodem naszej miłości do Ojczyzny" dlatego niezwłocznie przystąpiliśmy do realizacji zaplanowanych działań samorządowych.
Tytuł Super Akcji:
Biało czerwony obywatel RP
Kategoria konkursowa:
Młody Obywatel, wydarzenie promujące postawy obywatelskie i patriotyczne
Szczegółowe cele:
- promocja patriotyzmu w wersji obywatelskiej, który może być przykładem miłości do Ojczyzny w czasach demokracji i wolności,
- ukazanie, że patriotyzm to nie tylko nauka o historii Polski, ale także pamięć i szacunek dla naszego dziedzictwa narodowego,
- propagowanie wiedzy dotyczącej zapisanych w konstytucji obowiązków uczniów jako młodych obywateli naszego państwa,
- kształtowanie postaw obywatelskich związanych z odpowiedzialnością za stan otaczającego nas środowiska naturalnego,
- promowanie w szkole zespołowej działalności o charakterze integracyjnym zgodnie z ideą, że razem możemy zdziałać więcej,
Zadania samorządu:
1. Działania organizacyjne zapoczątkowaliśmy już w połowie kwietnia. Na roboczym zebraniu samorządu przedstawiciele trójek klasowych zostali poinformowani o idei Super Akcji, jej celach i głównych zamierzeniach.
2. Z wybranymi reprezentantami klas gimnazjum wspólnie opracowaliśmy szczegółowy terminarz działań Super Akcji. Po wcześniejszym zaplanowaniu samodzielne stworzyliśmy różnorodne materiały potrzebne do realizacji różnych jej etapów.
3. W celu uatrakcyjnienia działań samorządowych postanowiliśmy wprowadzić do naszej akcji element „rywalizacji" konkursowej. Dlatego uczestników podzieliśmy ze względu na profil klasy i tak powstały dwie drużyny: lekkoatleci kontra piłkarze ręczni.
Termin, miejsce Super Akcji:
Różnorodne działania samorządu o charakterze patriotycznym zostały zapoczątkowane już pod koniec kwietnia i trwały przez cały maj, natomiast punkty kulminacyjne miały miejsce podczas szkolnych uroczystości obchodów święta Konstytucji 3 maja, Tygodnia Dobrych Uczynków (15 - 19 maja) oraz Dnia Matki (26 maja). Miejscem realizacji akcji były korytarze i sala gimnastyczna szkoły, parking przy hali sportowej oraz patio, czyli wewnątrzszkolny dziedziniec.
Organizatorzy i uczestnicy:
Głównym pomysłodawcą Super Akcji i jej koordynatorem byłą samorządowa partia szkolna „Kusownicy 47" oraz Przyjaciele wspomagana przez Ambasadorkę Praw Dziecka oraz Sekcję ds. Życia Rozrywkowego i Kulturalnego SU Gim 47 (razem 10 osób). Super Akcja skierowana była do wszystkich uczniów szkoły z uwzględnieniem konkursowego podziału na poziomy nauczania. Według naszych po akcyjnych wyliczeń w różnorodnych formach zaproponowanych działań aktywnie wzięło udział około 150 osób (czyli prawie 75 % uczniowskiej społeczności gimnazjalnej), co możemy uznać za nasz duży SUKCES!
Etap 1: „BIAŁO CZERWONA DRUŻYNADA"
Wszystko rozpoczyna się od konstytucji, bo zgodnie ze słownikową definicją obywatel to członek społeczeństwa danego państwa mający określone uprawnienia i obowiązki zastrzeżone przez ten najważniejszy dokument prawny. Po uzyskaniu zgody P. Dyrektor postanowiliśmy według własnego pomysłu zorganizować z okazji majowego święta szkolny Turniej Wiedzy Obywatelskiej. Miał on charakter miedzy klasowego konkursu dla uczniów klas drugich, w którym wystąpiły po dwie dwuosobowe drużyny z każdej klasy.
Koordynatorem konkursu i autorką pytań związanych z historią i treścią polskich konstytucji (tej uchwalonej 3 maja 1791 r. i obecnej z czasów III RP) była Weronika, Ambasadorka Praw Dziecka i tegoroczna laureatka Samorządowego Konkursu Nastolatków „8 wspaniałych". Celem konkursu była popularyzacja wiadomości historyczno społecznych w oparciu o działania drużynowe. Na wynik zespołu składały się punkty uzyskane za udział w różnorodnych konkurencjach (m. in. oprócz wiedzy należało się wykazać także spostrzegawczością przy odgadywaniu postaci ze zdjęć na podstawie opisu ich dokonań czy ciekawą interpretacją podczas czytania wierszy patriotycznych). Dodatkowo w celu uatrakcyjnienia przebiegu konkursu zebrana na sali gimnastycznej publiczność też mogła wziąć w nim aktywny udział zgłaszając się do odpowiedzi na specjalnie przygotowane z tej okazji zagadki patriotyczne.
Ponieważ był to również czas obchodów Święta Flagi Państwowej dlatego podsumowaniem naszych działań było wykonanie na szkolnym patio biało czerwonej flagi w wersji „na żywo" stworzonej przez drużynę Samorządu Od Kusego i Przyjaciół. A wszystko to ku chwale Ojczyzny!
Etap 2: „NATURA NASZYM EKO SKARBEM"
Tak jak i dawniej ludzie poszukują drogocennych rzeczy. Współczesne skarby mogą mieć charakter materialny (np. najnowszy model samochodu czy telefonu komórkowego) lub duchowy (różne oblicza zakochania lub miłości). Jako Samorząd Od Kusego chcieliśmy pokazać, że skarbem mogą być też edukacyjne działania ekologiczne. Troska o otaczające nas środowisko naturalne jest bowiem przejawem obywatelskiej postawy wobec otaczającego nas świata i zainteresowania stanem dobra wspólnego jakim jest .przyroda. Jak co roku w szkolnym Tygodniu Dobrych Uczynków we współpracy ze Społeczną Radą Rodziców zorganizowaliśmy wiosenną zbiórkę makulatury i innych surowców wtórnych (m.in. aluminiowych puszek czy plastikowych zakrętek). Nasze działania miały charakter reklamowo informacyjny. Przygotowaliśmy plakaty o ekologicznej akcji, zadbaliśmy o jej nagłośnienie na facebookowym profilu szkoły oraz roznieśliśmy ulotki informacyjne do skrzynek pocztowych mieszkańców okolicznych bloków. Podczas trwania zbiórki trzy osobowe zespoły z samorządu pełniły dyżur odbierając ekologiczne skarby na przyszkolnym parkingu przy okazji ważąc je na specjalnej wadze i układając w kontenerach.
Dodatkowo odbieraliśmy makulaturę od osób starszych z okolicznych bloków, którzy ze względów zdrowotnych lub braku własnego transportu nie mogli tego zrobić osobiście. Efekt przerósł najśmielsze oczekiwania i okazało się, że w sumie udało się odzyskać ponad 16 ton makulatury. Tym samym nasze ekologiczne działania przyczyniły się do uchronienia wielu drzew w Polsce przed wycięciem w celach produkcyjnych. Dodatkowo akcja miała również charakter charytatywny (plastikowe zakrętki zostały przekazane na dofinansowanie leczenia chorego dziecka). Wykazaliśmy się też obywatelską postawą ponieważ dochód ze sprzedaży zebranych surowców wtórnych zostanie przekazany na dofinansowanie wakacyjnych obozów sportowych dla wyróżniających się zawodników Szkolnego Klubu Sportowego „Kusy" oraz zakup nagród na koniec roku szkolnego dla uczniów, którzy wyróżniali się swoją postawą społeczną i osiągali sukcesy edukacyjne w wewnątrz szkolnych konkursach przedmiotowych. Jako podsumowanie tej części Super Akcji postanowiliśmy zrealizować działania edukacyjne, podczas których nawiązaliśmy do idei projektu „Niewidzialna ręka".
Zainteresowani uczniowie klas pierwszych gimnazjum mieli za zadanie w grupach zadaniowych zaplanować i samodzielnie wykonać pudełka (lub kosze) do selektywnej zbiórki puszek aluminiowych i plastikowych zakrętek. Ustawione na szkolnym korytarzu pojemniki z logo projektu (rysunek kolorowej dłoni) i hasłem przewodnim („Zapuszkowana zakrętka") mają promować postawy obywatelskie wśród społeczności uczniowskiej zachęcając wszystkich na co dzień do selektywnej zbiórki eko skarbów.
ETAP 3: „TANECZNA MIŁOŚĆ DO OJCZYZNY"
U podstaw tej części akcji stały słowa Jana Pawła II, który powiedział, że „Ojczyzna jest dla Polaków matką ziemską, która ze względu na swoje cierpienia ma prawo do szczególnego rodzaju miłości". W ten sposób z okazji Dnia Mamy postanowiliśmy zorganizować na szkolnym patio warsztaty taneczne, aby w ten nietypowy sposób okazać swoją miłość do naszej Ojczyzny. Ich celem była popularyzacja wśród społeczności szkolnej muzycznej wersji patriotyzmu kojarzącego się z radością i uśmiechem. Popularyzacja jednego z najpiękniejszych tańców narodowych odbywała się przy słonecznej i bezchmurnej pogodzie na wewnątrzszkolnym dziedzińcu. Według samodzielnie przygotowanego układu choreograficznego w rytm przepięknej melodii Poloneza taniec narodowy (prawie) perfekcyjnie, a na pewno oryginalnie, zatańczyli uczniowie najstarszego rocznika gimnazjum. W taki oto sposób pokazaliśmy, że patriotyzm nie musi się kojarzyć z wielogodzinnymi przemówieniami polityków czy wyzwiskami na manifestacjach państwowych. Do tego wystarczy umiejętność podstawowych kroków tanecznych i przekonanie, że radosna wersja patriotyzmu może być odpowiedzią na pytanie, jak okazywać miłość do Polski w XXI wieku. Na podsumowanie zapraszamy do obejrzenia filmu z tego muzycznego projektu samorządowego https://www.facebook.com/157943884355531/videos/787663948050185/
Samorząd Od Kusego
Gimnazjum nr 47 - sportowe