Jak stwierdził jeden z filozofów greckich najwazniejszy w każdym działaniu jest początek. A przy realizacji projektu społecznego jednym z najwazniejszych etapów jest faza planowania. Wtedy dokonywana jest diagnoza problemu, definiuje się cele szczegółowe, ustala się harmonogram działań, analizie podlegają zasoby ludzkie i podmiotowe itp. W naszym przypadku część planowania projektu wyglądała następująco.
Termin: 2 marca, gdzie? stołówka szkolna, uczestnicy: cały zespół projektowy (4 osoby)
Na pierwszym spotkaniu organizacyjnym przy małym co nieco (słodkie ciasteczka) w szkolnej stołówce w sposób demokratyczny najpierw ustaliliśmy sprawy formalne. Z uśmiechem na twarzach wybralismy lidera zespołu odpowiedzialnego m. in. kierowanie realizacją działań i za kontakt z opiekunem projektu czy Organizatorem Inspiratorium. Szefem zespołu projektowego wybraliśmy jednogłośnie jedyną dziewczynę w drużynie - Weronikę. Powierzenie jej tak odpowiedzialnej funkcji było bardzo mądrą i rozsądną decyzją co potwierdził jej późniejszy sukces w XXIII Samorządowym Konkursie Nastolatków "8 Wspaniałych". Dla wszystkich mamy teraz małą zagadkę. Pytanie konkursowe brzmi: pod jakim pseudonimem znana jest liderka zespołu Starsi Młodszym, a równocześnie Ambasadorka Praw Dziecka Samorządu Od Kusego. To jest harcerska zagadka o smaku czekolady :)
Dodatkowo podczas sympatycznej rozmowy organizacyjnej wspomagani przez Opiekuna projektu dokonaliśmy analizy własnych mozliwości i umiejętności (była to odpowiedź na pytanie jakimi talentami możemy sie podzielić z naszymi młodszymi kolegami i koleżankami ze szkoły). Dokonaliśmy również wstępnego wyboru tematyki projektu (promocja sportu i zdrowego stylu życia wśród najmłodszych uczniów) oraz jego formy (wzorowane na starożytności igrzyska jako turniej zręcznościowy z wykorzystaniem plastikowych zakrętek). Ustaliliśmy także formę i terminarz integracji grupy.
Termin: 16 marca, gdzie? świetlica szkolna, uczestnicy: przedstawiciele zespołu projektowego
oraz uczniowie uczestniczący w zajęciach świetlicowych (19 osób).
Drugie spotkanie projektowe zostało połączone z wizytą u dzieci na świetlicy szkolnej, które będą głównymi bohaterami naszego projektu. Podczas tej wizyty chcieliśmy na żywo zdiagnozować problem społeczny (co robią dzieci na świetlicy i czy umieją bawić się bez używania telefonów komórkowych), dokonać wstępnej analizy potrzeb tego środowiska szkolnego oraz zapoznać się bezpośrednio z przyszłymi odbiorcami naszych działań społecznych. Po części wstępnej (zapoznawczej) i przedstawieniu powodu naszych odwiedzin na świetlicy przeczytalismy dzieciom bajkę "Żółw i zając" zwracając ich uwagę na to, jak powinno się postępować w zyciu codziennym, aby osiągnąć wymarzony sukces i mieć prawdziwych przyjaciół. Wspólnie doszlismy do wniosku, że zawody sportowe wzorowane na ideałach olimpijskich Fair play pozwalają nam kształtować w sobie pozytywne cechy charakteru (np. wytrwałość w dążeniu do określonego celu).
W drugiej części spotkania zorganizowaliśmy integracyjno rozrywkowe zajęcia "bez prądu", które spotkały się z ogromnym zainteresowaniem świetliczaków. Były tradycyjne gry planszowe (np."Pędzące żółwie"), jak i takie bardziej"nietypowe" (warcaby w wersji zakrętkowej). Nie zabrakło wspólnej zabawy, radości i uśmiechu na twarzach uczestników.
A pytanie skierowane na koniec przez dzieci "czy jeszcze kiedyś przyjdziemy?" umocniło w nas przekonanie, że to co zamierzamy zrealizować ma sens i sprawi wielu młodym osobom ogromną radość. Po skonsultowaniu naszych spostrzeżeń i przemyśleń w gronie całego zespołu ostatecznie podjęliśmy decyzję o wyborze tematu projektu oraz formy jego realizacji. W takich okolicznościach grupa Starsi Młodszym ustaliła cel swoich działań dla Świetliczaków.
Termin: 17 marca?, gdzie: świetlica szkolna, uczestnicy: przedstawiciele zespołu
projektowego oraz p. Agnieszka (kierownik świetlicy) i pozostałe panie wychowawczynie
Celem ostatniego spotkania projektowego fazy planowania było poszukiwanie wsparcia wśód dorosłych. Odpowiedź na pytanie "kto i w jaki sposób może nam pomóc podczas realizacji działań?" nasuwało się od razu: panie swietliczanki! W umówionym wecześniej terminie przeprowadziliśmy z wychowawczyniami na swietlicy wywiad. Podczas rozmowy uzyskaliśmy informacje dotyczace codziennego funkcjonowania świetlicy szkolnej i zajęć opiekuńczo wychowawczych realizowanych dla dzieci. Przybliżone zostały nam różnego rodzaju problemy związane z działalnością świetlicy. My ze swej strony przedstawiliśmy planowane działania związane z organizacją zajęć warsztatowych, których celem będzie propagowanie wartości olimpijskich i organizacja części finałowej w postaci Szkolnych Igrzysk Dziecięcych w Grach Podwórkowych. Nasz pomysł spotkał się z ogromną aprobatą i zainteresowaniem pań ze świetlicy, które obiecały udzielić nam wszelkiej możliwej pomocy. Ten fakt bardzo wzmocnił naszą wiarę w to, że uda się nam wszystko zrealizować.
Termin: 22 marca, miejsce: "Jaskinia lwa", czyli gabinet p. Dyrektor,
uczestnicy: grupa Starsi Młodszym oraz P. Dyrektor D. Sowa - Kołodziej
Ostatni element fazy planowania stanowił podsumowanie dotychczasowych działań. W rozmowie z Bardzo Ważną Osobą w Szkole przedstawiliśmy całościową koncepcję projektu, jego szczegółowe cele, potencjalnych uczestników i planowaną formę realizacji naszego pomysłu. W takich okolicznościach uzyskanie zgody P. Dyrektor na realizację projektu społecznego było tylko formalnością :) Nie pozostało nam więc nic innego, jak zabrać się do pracy. 3,2,1 ... Zaczynamy realizację projektu!
Starsi MłodszymGimnazjum nr 47 - sportowe