REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
   

REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO XIII LO

PODSTAWA PRAWNA

  1. Art. 55 Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991. (Tekst ujednolicony z dnia 2 lipca 2004 r., Dz. U. z 2004 r., nr 173, poz. 1803).

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Dz. U. z 2007, nr 83, poz. 562 z dnia 11 maja 2007 r.).

  1. Statut XIII Liceum Ogólnokształcącego im. Bohaterów Westerplatte.

  1. Wewnątrzszkolny Regulamin Oceniania, Klasyfikowania i Promowania Uczniów.

Art. 1 POSTANOWIENIA WSTĘPNE.

  1. Samorząd Uczniowski (zwany dalej Samorządem) zrzesza i reprezentuje wszystkich uczniów liceum.

  2. Rada Samorządu Uczniowskiego - to trzyosobowe zespoły reprezentujące klasy.

  3. Zarząd Samorządu Uczniowskiego - to przewodniczący, zastępca przewodniczącego, skarbnik, rzecznik.

  4. Jest organizacją niezależną od administracji oświatowej i jakichkolwiek ugrupowań politycznych czy społecznych.

Art. 2 KOMPETENCJE STANOWIĄCE SAMORZĄDU.

  1. Uchwalanie regulaminu Samorządu.

2. Przedstawienie sporządzonych przez Samorząd wniosków o przyznanie stypendium Prezesa Rady Ministrów.

Art. 3 KOMPETENCJE OPINIODAWCZE SAMORZĄDU.

  1. Opiniowaniu wniosku dyrektora szkoły ponadgimnazjalnej o skreślenie ucznia z listy uczniów.

  1. Opinia w sprawie wyznaczenia na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału lub zespołu od 2 do 4 przedmiotów, ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.

  1. Opiniowanie programu wychowawczego szkoły.

Art. 4 ORGANY SAMORZĄDU.

1. Organami Samorządu są:

a. Przewodniczący i zastępca przewodniczącego,

b. Członkowie poszczególnych sekcji,

c. Skarbnik,

d. Sekretarz,

e. Rzecznik Praw Ucznia (zwany dalej Rzecznikiem).

  1. Na czele Samorządu stoi Przewodniczący.

 

3. Do kompetencji Przewodniczącego należy:

  1. kierowanie pracą Samorządu,

  2. reprezentowanie uczniów liceum na zewnątrz,

  3. współpraca z dyrekcją i nauczycielami,

  4. przewodniczenie wszystkim uroczystościom w szkole na wniosek dyrekcji,

  5. zwoływanie zebrań Samorządu Uczniowskiego,

  6. czuwanie nad dokumentowaniem działalności Samorządu.

 

  1. Do kompetencji zastępcy przewodniczącego należy:

a. współpraca z przewodniczącym szkoły,

b. kierowanie pracą sekcji tematycznych,

c. przedstawianie Samorządowi rocznego sprawozdania z pracy poszczególnych działów do końca czerwca bieżącego roku,

d. sprawozdanie zostaje podane do publicznej wiadomości (na stronie internetowej szkoły),

e. zastępowanie przewodniczącego podczas jego nieobecności.

5. Do kompetencji skarbnika należy opieka nad środkami finansowymi Samorządu.

a. skarbnik na zakończenie sprawowania funkcji ma obowiązek przedstawić pisemny raport do przewodniczącego z wykorzystania środków finansowych Samorządu.

6. Do kompetencji sekretarza należy:

a. dokumentowanie prac Samorządu.

b. informowanie uczniów szkoły o pracach Samorządu.

7. Do kompetencji Rzecznika należy:

a. czuwanie nad przestrzeganiem Statutu Szkoły oraz Regulaminu Samorządu,

b. mediacja w kwestiach spornych pomiędzy uczniami a organami szkoły,

c. współpraca z wicedyrektorem do spraw wychowawczych oraz pedagogiem szkolnym,

d. wnoszenie do dyrektora szkoły propozycji zmian w Statucie Szkoły oraz w Wewnątrzszkolny Regulamin Oceniania, Klasyfikowania i Promowania Uczniów.

8. 1. W skład samorządu wchodzą członkowie poszczególnych sekcji:

a. Kultura i rozrywka,

b. Działalność społeczna,

c. Ekologia i ochrona środowiska,

d. Organizacja i prace porządkowe,

e. Informacja,

f. Prawa i obowiązki ucznia.

8. 2. W skład każdego zespołu wchodzą minimalne dwie osoby zgłoszone przez Samorząd lub osoby chętne do pracy w poszczególnych sekcjach.

8. 3. Każda sekcja tematyczna powołuje z własnego grona przewodniczącego.

8. 4. Rzecznik Praw Ucznia przewodniczy Sekcji Prawa i obowiązki ucznia.

9. a. Zebrania Samorządu odbywają się zawsze w pierwszej dekadzie każdego miesiąca

  1. Zebranie prowadzi i zwołuje przewodniczący szkoły lub zastępca.

  2. W zebraniach uczestniczą opiekunowie Samorządu.

  3. Zebrania są protokołowane.

Art. 5 ZASADY WYBORU PRZEDSTAWICIELI SAMORZĄDU.

  1. Kadencja władz samorządu trwa jeden rok.

  2. Samorząd Klasowy wybierany jest przez społeczność klasy w wyborach tajnych, bezpośrednich i równych, które przeprowadzane są w klasie na lekcji wychowawczej we wrześniu każdego roku szkolnego.

  3. Zarząd Samorządu Uczniowskiego jest wybierany przez społeczność uczniowską szkoły w wyborach tajnych, bezpośrednich i równych, które przeprowadzane są w na początku drugiego miesiąca nauki po wakacjach.

  4. 4. Wszyscy uczniowie szkoły mają czynne i bierne prawo udziału w wyborach do Samorządów Klasowych i Zarządu Samorządu Uczniowskiego z zastrzeżeniem, że uczniowie klas kończących naukę nie mogą ubiegać się o miejsce w Zarządzie wybieranym na kolejny rok.

  5. 5. Po ogłoszeniu wyników wyborów Zarząd Samorządu Uczniowskiego przekazuje książkę protokołów, oraz środki materialne i finansowe należące do Samorządu nowemu Zarządowi.

  6. 6. Na pierwszym zebraniu Rady Samorządu Uczniowskiego po wyborach, dotychczasowy Zarząd dokonuje podsumowania swojej działalności, przedstawia nowo wybrany Zarząd oraz przekazuje mu swoje uprawnienia i kompetencje.

  7. W celu przeprowadzenia wyborów do władz Samorządu Uczniowskiego Rada Samorządu Uczniowskiego na początku roku szkolnego powołuje Komisję Wyborczą.

  8. Komisja Wyborcza ma trzy tygodnie na przeprowadzenie wyborów.

  9. W skład Komisji Wyborczej wchodzą: przewodniczący oraz nie więcej niż pięć osób wyłonionych spośród członków Rady Samorządu Uczniowskiego.

  10. 4. Członkowie Komisji Wyborczej nie mogą kandydować do władz Samorządu Uczniowskiego.

  11. 5. Do zadań Komisji Wyborczej należy:

  • - wyznaczenie i ogłoszenie terminu wyborów

  • - kwalifikowanie kandydatów ubiegających się o wejście do Zarządu

  • - ogłoszenie listy wyborczej z nazwiskami kandydatów do Zarządu, po zasięgnięciu opinii wychowawców klas, z których pochodzą kandydaci.

  • - czuwanie nad przebiegiem kampanii wyborczej

  • - organizacja wyborów oraz czuwanie nad ich prawidłowym przebiegiem

  • -ogłoszenie ciszy wyborczej

  • - przyjmowanie skarg mogących mieć istotny wpływ na wynik wyborów

  • - liczenie głosów oraz ogłoszenie wyników

  • - sporządzenie sprawozdania z wyborów

  1. Przewodniczący Komisji Wyborczej odpowiada za działania komisji oraz rozlicza się z przebiegu jej prac przed Radą Samorządu Uczniowskiego.

  2. 7. Komisja działa pod nadzorem nauczyciela - opiekuna Samorządu Uczniowskiego.

  3. Kandydatów na przewodniczącego zgłaszają aktualnemu Samorządowi uczniowie liceum każdej klasy do siedmiu dni kalendarzowych przed terminem wyborów. Klasa może wytypować jednego lub dwóch kandydatów.

  1. Kandydat na przewodniczącego musi się wyróżniać godną postawą, przynajmniej dobrym zachowaniem oraz osiąga dobre wyniki w nauce.

  1. Kandydaci muszą mieć opracowany własny program. W obecności dyrekcji szkoły, opiekunów samorządu i członków ubiegłorocznego Samorządu prezentują swoje programy.

  2. Kandydat do Zarządu ma prawo do kampanii wyborczej, którą może zorganizować sam lub z pomocą swoich „zwolenników".

  3. Nazwiska kandydatów do władz Samorządu Uczniowskiego zakwalifikowanych do wyborów przez Komisję Wyborczą są umieszczane w gablocie informacyjnej Samorządu Uczniowskiego oraz na listach wyborczych.

  4. Kandydaci prowadzą kampanie wyborczą w momencie ogłoszenia listy kandydatów.

  5. Kampania powinna:

  • - przebiegać według pomysłu i inwencji kandydata

  • - uwzględniać szacunek do drugiego człowieka, zasady dobrego smaku i wychowania oraz kulturę języka i sposobu wypowiedzi

  1. Głosowanie przeprowadza się w jednym dniu, na jednej lub dwóch godzinach lekcyjnych według harmonogramu ustalonego przez Szkolną Komisję Wyborczą.

  2. Jeśli w dniu wyborów klasa jest na wycieczce, głosowanie przeprowadza się dzień wcześniej lub dzień później.

  3. 3. Wybory odbywają się wyłącznie na kartach do głosowania przygotowanych przez Komisję Wyborczą Samorządu Uczniowskiego.

  4. 4. Na kartach do głosowania nazwiska kandydatów umieszczone są w kolejności alfabetycznej.

  5. 5. Wyborca głosuje na jedną osobę z listy kandydatów lub wg innej wcześniej ustalonej przez Szkolną Komisję Wyborczą instrukcji.

  6. Przewodniczącym szkoły zostaje kandydat, który w wyborach uzyskał największą ilość głosów i został zaakceptowany przez Radę Pedagogiczną.

  1. Przewodniczący po zaakceptowaniu przez Radę Pedagogiczną, powołuje i odwołuje zastępcę przewodniczącego spośród osób biorących udział w wyborach na przewodniczącego.

  1. Skarbnika, Sekretarza, Rzecznika powołuje i odwołuje przewodniczący po zapoznaniu się z opinią zastępcy przewodniczącego oraz Opiekunów Samorządu.

  1. Pierwsze spotkanie Samorządu zwołuje przewodniczący w terminie do 7 dni kalendarzowych od zaakceptowania go przez Radę Pedagogiczną. Ustala plan pracy i harmonogram spotkań, razem z opiekunem Samorządu dokonuje wyboru osób do poszczególnych sekcji.

Art. 6 ZASADY ODWOŁANIA PRZEWODNICZĄCEGO SAMORZĄDU.

  1. Przewodniczący może sam zrezygnować z pełnionej funkcji przed upływem kadencji.

  1. Przewodniczący może być odwołany z pełnionej funkcji na wniosek:

- dyrekcji szkoły,

- Rady Pedagogicznej,

- Opiekunów Samorządu,

- 1/3 składu reprezentantów ogółu klas (tzw. trójek klasowych).

  1. Przewodniczącego odwołuje się z pełnionej funkcji, jeśli:

- wszedł w konflikt z prawem,

- naruszył przepisy regulujące życie szkoły (statut XIII LO),

- swoją postawą narusza zasady współżycia społecznego i dobre imię szkoły,

- jego wyniki w nauce uległy znacznemu pogorszeniu,

- narusza regulamin samorządu.

  1. Przewodniczącego szkoły odwołuje ogół delegatów klas (tzw. trójek klasowych) zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy przedstawicieli ogółu delegatów klas. Głosowanie jest tajne.

  1. Zebranie mające na celu odwołanie przewodniczącego zwołuje zastępca przewodniczącego lub jeden z opiekunów.

  1. Wniosek o odwołanie przewodniczącego rozpatruje komisja w składzie: zastępca, sekretarz, skarbnik, rzecznik i opiekunowie.

  1. Zebranie, na którym ma być odwołany Przewodniczący odbywa się w terminie 7 do 14 dni kalendarzowych od chwili wpłynięcia wniosku.

  1. Decyzja o odwołaniu Przewodniczącego wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia wyników głosowania.

  1. Z chwilą odwołania Przewodniczącego, jego funkcję do czasu upływu kadencji przejmuje zastępca.

Art. 7 FINANSE SAMORZĄDU.

 

  1. Samorząd Szkolny może uzyskać środki finansowe od Rady Rodziców uczestnicząc w:

    • organizowanych zbiórkach, loteriach fantowych, sprzedaży gadżetów itp.;

    • sprzedaży ciast podczas zebrań z rodzicami;

    • sprzedaży surowców wtórnych;

lub dzięki sponsorom.

Art. 8 OPIEKUNOWIE SAMORZĄDU.

  1. Obserwatorami prac Samorządu z ramienia dyrekcji oraz Rady Pedagogicznej są

Opiekunowie Samorządu

  1. Opiekunowie Samorządu mają funkcję opiniodawczą w sprawie działania Samorządu.

Art. 9 POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

1. Regulamin działalności Samorządu uchwalany jest przez ogół uczniów w głosowaniu

równym, tajnym i powszechnym, zwykłą większością głosów.

2. Regulamin jest udostępniany wszystkim uczniom liceum.

3. Wnioski dotyczące poprawek i zmian w regulaminie może zgłaszać grupa przynajmniej 5 uczniów, przewodniczący oraz Rzecznik Praw Ucznia.

4. Zmiany w regulaminie uchwalane są na zebraniach Samorządu zwykłą większością

głosów w obecności przynajmniej połowy członków.

5. Regulamin wchodzi w życie po opublikowaniu.

 

 

Aleksandra Paluch
Poleć znajomemu
Imię i nazwisko nadawcy:
E-mail adresata:
Poleć
Link został wysłany
Newsletter
juliada mlodziez smiglo

Powered by mtCMS   •    Wszelkie prawa zastrzeżone   •    Projekt i wykonanie MTWeb