DEBATA SZKOLNA
   

„Moda czy patriotyzm – współczesne postawy młodzieży” w czwartek 27 kwietnia w naszej szkole odbyła się debata właśnie o takiej nazwie. Jej tematyka jest bardzo dzisiejsza. Przygotowania do debaty rozpoczęliśmy już na początku marca. Z rozmów z innymi uczniami staraliśmy się zrozumieć jaka tematyka debaty byłaby interesująca. Nie skupiliśmy się jedynie na naszych kolegach i koleżankach. Rozmowy prowadziliśmy również z nauczycielami. Postanowiliśmy, że debata będzie miała temat historyczny. Zgłosiło się sześcioro uczestników z dwóch klas. W wyniku losowania podzieliliśmy uczestników na dwie grupy. Następnie wylosowali strony które będą reprezentowali. Jedna opowiadała się za modą, druga natomiast za patriotyzmem. Spotkaliśmy się z uczestnikami na jednym spotkaniu, gdzie ustaliliśmy dokładny zakres debaty. W czasie spotkania przedstawiliśmy uczestnikom regulamin przebiegu debaty. Który był następujący :
1. Debatę organizuje Samorząd Uczniowski. Prowadzi Przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego. Nie ma ona prawa uczestniczyć w dyskusji – jest osobą bezstronną.
2. W sali znajdują się trzy mikrofony. Jeden przeznaczony jest dla Prowadzącej, drugi umiejscowiony jest przy mównicy, trzeci znajduje się przy oprawie audio (trzeci mikrofon używany jest w drugiej części debaty)
3. Przed debatą jej uczestnicy zajmują miejsca zgodnie z ustaleniem: - po prawicy Przewodniczącej osoby opowiadające się za MODĄ, - po lewicy osoby opowiadające się za PATRIOTYZMEM. Po środku ustawiona jest mównica.
4. Mówcy rozpoczynają swoje wystąpienie od zwrócenia się do Prowadzącej, strony przeciwnej oraz obecnych w sali Uczniów ora Nauczycieli.
5. W debacie występują najpierw opowiadający się za MODĄ, a następnie przeciwnicy - PATRIOCI. Każdy z mówców definiuje co dla niego oznacza patriotyzm. Każdy następny mówca musi odnosić się do tezy zdefiniowanej na początku – wystąpienie może trwać niedużej niż 2 minuty
6. Prowadząca zadaje dwa pytania do obu ze stron. Po każdym pytaniu głos może zabrać jedna osoba z obu stron.
7. Mówca zabierający głos podchodzi do pulpitu.
8. Wszyscy mówcy debaty mają prawo zgłaszać zapytania (skierowane do osoby aktualnie zabierającej głos) lub udzielania informacji (dotyczącej kwestii omawianej aktualnie przez mówcę). Osoba, która aktualnie występuje jako musi przyjąć „pytanie”, „informację”. Mówca może się jednak zmienić na innego członka swojej grupy.
9. Mówcy mają obowiązek przestrzegać czasu przeznaczonego na wystąpienie. W przypadku jego przekroczenia Marszałek ma prawo przerwać wystąpienie poprzez wyciszenie mikrofonu. 20 sekund przed końcem czasu mówca zostaje poinformowany przez ile może jeszcze mówić.
10. Uczestnicy debaty mogą opuszczać salę debaty jedynie w czasie przerwy ustalonej przez Prowadzącą.
11. Po przerwie następuje druga część debaty w której zgromadzona publiczność może zadawać pytania.
12. Osoba która chce zadać pytanie musi poinformować jak się nazwa, z której jest klasy oraz do której ze stron kierowanie jest pytanie – ma możliwość skierować pytanie do obu ze stron.
13. Podczas debaty mówców obowiązuje strój elegancki albo dopasowany do argumentów za którymi się opowiada.
14. Wszyscy zobowiązani są do kulturalnego zachowania.

Na debatę zaprosiliśmy przedstawicieli Samorządów Uczniowskich IV LO oraz VIII LO. Wraz z historykiem z naszej szkoły zaprosiliśmy Świadków Historii. Uczestników naszych szkolnych spotkań Opowiedz mi o Polsce. W czasie tych spotkań świadkowie przeszłych wydarzeń przedstawiają nam swoją historię albo historię swojej najbliższej rodziny z XX wieku. Tym razem to my chcieliśmy im pokazać co dla nas oznacza historia i udowodnić, że wiedza którą nam przekazali nie poszła na marne. Przed debatą obie drużyny odbyły spotkania w swoich własnych grupach. Już w dniu debaty przeprowadziliśmy ostanie spotkanie z mówcami. W tym czasie „dopięliśmy wszystko na ostatni guzik”. Przygotowaliśmy szkolną aulę pod to wydarzenie. O godzinie 10 sala była wypełniona po brzegi. Główną część imprezy rozpoczęła się ok. 10:20. Całą imprezę poprowadziła Zuzanna Bochyńska. Zgodnie z regulaminem debatę rozpoczęły krótkie przemówienia każdego z mówców. Następnie prowadząca zadała grupom pytania do których musieli się od razu ustosunkować, a następnie mieli 2 minuty na odpowiedź. W między czasie mogli zadawać sobie wiele różnych pytań. Było poruszanych wiele tematów od historycznego patriotyzmu po dzisiejszy, ale również tematy gospodarki. Najwięcej czasu jednak mówcy przeznaczyli na przyjrzenie się sprawie symboli takich jak symbol Polski Walczącej. Ponieważ dla Powstańców i Polaków był to symbol nadziei, czy obecna młodzież jest godna aby nosić na bluzach ten właśnie znak. Widać było poruszenia ze strony widowni, która szykowała już pytania do drugiej części debaty. Mówcy poruszyli jeszcze jeden temat związany z przypadającym 2 maja Dniem Flagi. Mówili o tym co wypada robić z flagą, a czego nie. Komentowali także możliwość zamiany Dnia Flagi na Dzień Symboli Narodowych oraz jak naprawdę powinna wyglądać flaga Rzeczpospolitej. Nadszedł czas na krótką przerwę. Po niej uczniowie z publiczności zadawali pytania stroną. W tym przypadku również poruszono wiele tematów. Związanych z symbolami patriotycznymi oraz flagami. Publiczność bardzo zaangażowała się w tą część debaty. Na przeprowadzenie debaty mieliśmy zaledwie 90 minut. Był to jednak za krótki czas i debata przeciągnęła się o kolejne 25 minut. Byliśmy bardzo zadowoleni z faktu, że zarówno mówcy jak i publiczność bardzo zaangażowali się w to wydarzenie. Po debacie dodaliśmy wiele zdjęć z tego wydarzenia na stronę Samorządu na portalu Facebook.

Filip Adamczyk
Poleć znajomemu
Imię i nazwisko nadawcy:
E-mail adresata:
Poleć
Link został wysłany
Newsletter
juliada mlodziez smiglo

Powered by mtCMS   •    Wszelkie prawa zastrzeżone   •    Projekt i wykonanie MTWeb