Nie jedno mają imię
Zapewne wielu z was słysząc sformułowanie ‘gra planszowa', na myśli ma pospolite monopole tudzież scrable. Spróbuję wytłumaczyć wam o jak bardzo obszernym temacie mowa. Gry można podzielić wiele kategorii, około 18, ale nie chciałbym opisywać wszystkich z nich. Opiszę tu tylko te najbardziej mi bliskie.
W pierwszej kolejności, chciałbym powiedzieć o korzyściach gier. Zabawa, która z nich wypływa, może mieć charakter towarzyski, wzbogacający sztampowe rozmowy. Bywają też tacy, dla których kolekcjonowanie staje się jednym z ważniejszych, pasjonujących oblicz gier planszowych. Nie wykluczam jednak faktu, że pasja może rodzić się z samej chęci grania. Fascynujące jest zróżnicowanie tematyki i formy gier. Dla przykładu, zabawy karciane, z pozoru wydające się mało ambitną kategorią, nie są w żadnym stopniu gorsze od innych, zajmujących do dwóch metrów kwadratowych gier. Mało tego, pudełko kart z ewentualnymi dodatkami w postaci krążków, tudzież figurek, zajmuje bardzo mało miejsca. Te większe, zwyczajowo są bardziej rozwinięte i rozwlekłe, co uwydatnia się w samej instrukcji oraz czasochłonnym składaniu i rozkładaniu gry. Dlatego ilość kategorii w tym zakresie jest tak ogromna, co ułatwia kupującemu odpowiedni dobór gry. Wróćmy jednak do streszczenia czterech mych ulubionych kategorii.
Gry logiczne
Pierwsza z nich to gry logiczne. Sklepowe półki w nie obfitują. Polegają one na przewidywaniu sekwencji i taktycznych rozegrań przy zastosowaniu spójnych reguł, którymi posługują się gracze. Pomimo przyjemności czerpanej z rozgrywek, gracz otrzymuje sporą dawkę treningu głowy, przydatnej do logicznego, przyszłego planowania. Nawiasem mówiąc, gry logiczne zwykle preferowane są przez osoby o głowach właśnie kalkulujących, oraz lubiących wyzwania. Przykładem gier z wyższej półki są: Abalone, Zertz, Pylos, lub też bardziej powszechne: szachy i warcaby.
Gry kooperacyjne
Następną kategorią, za którą się opowiadam, są gry kooperacyjne. Atrakcyjna jest tutaj współpraca graczy, którzy w pocie czoła próbują pokonać, tudzież oszukać, grę. Bywa jednak, w niektórych przypadkach, że losowo wybrany gracz działa destrukcyjnie na pozostałych. Głównymi czynnikami ze strony gry, wpływającymi na niekorzyść towarzystwa są: limitowany czas w postaci tur, duża ilość nieprzewidywalnych pułapek stojących na drodze do zwycięstwa, lub też kończąca się ograniczona ilość różnego rodzaju kart, elementów. Wśród grających rodzi się atmosfera przepełniona emocjami, co nadaje otoczeniu i grze swoisty klimat oraz tajemniczy odcień. Większość zabaw tego typu zawierają elementy intrygującej fikcji. Przykładem takich gier są: Ghost Stories, Czerwony Listopad, Battle star galactica.
Gry karciane
Trzecią z kolei kategorią są gry karciane. Jak sama nazwa wskazuje, pojawiają się w nich jedynie karty, co wyróżnia je spośród innych. Wbrew powszechnym sądom, za pomocą kart można stworzyć doprawdy niewiarygodne dzieło. Pomysłowość w tym zakresie jest naprawdę spora. Na domiar wszystkiego karty są dosyć poręczne. Polecam: Hanafuda, Bang, Zombiaki, Jungle Speed, Fasolki.
Przygoda
Ostatnia kategoria to zapoweidź przygody, niekiedy z dozą ekonomicznej strategii. Biesiadujący wędrują na ogół po skomplikowanej, obfitującej w zasadzki, tudzież rozmaite bonusy planszy. Swoim postaciom nadają charakter i dobierają je według własnych upodobań. W zabawę wchodzą dodatkowe elementy w postaci kostek sześciennych, krążków, kapsli, kart etc. Podobnie jak w grach kooperacyjnych, grający próbują utrzymać się na planszy likwidując rozmaite przeszkody, choć w tym przypadku ową przeszkodę może stanowić drugi, dokuczliwy gracz. Przykładem takich zabaw są: Magia i miecz - w skróconym wydaniu także Talizman, Eufrat i Tygrys.
Dla mnie gry planszowe są ponadczasowe. Dają mi one poczucie posiadania czegoś wartościowego, co zawsze skutecznie sprawdzi się w swojej roli. Serdecznie polecam kupowanie gier i zachęcam do rozpoczęcia ciekawej zabawy z nimi.
Rins