Na potrzeby majowego wydania ,,Śmigła'' postanowiliśmy przeprowadzić prywatną anonimową ankietę dotyczącą agresji i przemocy w szkole. Ankiety przeprowadzone zostały w grupie 100 osób z trzech różnych gimnazjów. Miały one również na celu uzyskanie danych na temat poczucia bezpieczeństwa wśród młodzieży gimnazjalnej w szkole. Na pytania odpowiadali uczniowie (49% dziewczyny, 51% chłopcy) w wieku 13-16 lat.
Przemoc psychiczna jest równie nieprzyjemna jak fizyczna. Z naszych badań wynika, że w szkole:
- 20% ankietowanych było prowokowanych do bójki,
- 12% z nich zostało ofiarą agresji fizycznej,
- nad 17% z nich znęcano się psychicznie,
- 16% padło ofiarą kradzieży w szkole,
- od 7% badanych wyłudzano haracz.
W szkole możemy wskazać różne grupy. Nie są to jednak wyłącznie grupy typu ,,Klub miłośników natury''. Niestety, mogą to być grupy pobierające haracze czy sprzedające narkotyki.
- 8% osób ankietowanych potwierdziło, że w ich szkole jest grupa pobierająca haracz,
- 4% badanych mówi, że w ich szkole są osoby sprzedające narkotyki,
- aż 31% uczniów zna osoby, które znęcają się psychicznie i fizycznie nad innymi.
Okazało się, że w strachu przed agresją w szkole:
- 5% osób zdarzyło się opuścić zajęcia w strachu przed pobiciem,
- 15% opuściło lekcje, gdyż obawiało się dokuczania przez innych.
Ponadto aż 56% nie zna żadnej organizacji, która udziela pomocy pokrzywdzonym. Według 14% pytanych zdarzyło się, że spokój w szkole został zakłócony przez osoby z zewnątrz.
Pytaliśmy także, kogo prosiliby o pomoc w sytuacji zagrożenia. Oto ranking osób, z których pomocy by skorzystali:
- nauczyciel (najczęściej wychowawca) - 33%,
- rodzic - 30%,
- koledzy - 20%,
- policja - 7%,
- pedagog/psycholog - 6%,
- chciał(a)bym sobie poradzić sam - 3%,
- rodzeństwo - 2%.
Miejsca, w których ankietowani czują się najmniej bezpiecznie:
- w szkole: toalety, stołówka, korytarz, szatnia,
- poza szkołą: ciemne ulice, niebezpieczne dzielnice, piwnice w blokach.
Jak poprawić bezpieczeństwo w szkole? Oto ranking odpowiedzi badanych:
- zamontować monitoring lub zwiększyć liczbę kamer,
- zwiększyć liczbę i poprawić jakość dyżurów pełnionych przez nauczycieli,
- wprowadzić surowsze konsekwencje dla osób, które nie przestrzegają zasad,
- wprowadzić naukę samoobrony w szkole.
Ankietę przygotowała, przeprowadziła i opracowała Sandra Khiralla
Śmigło