Czy umiemy rozmawiać o naszych prawach?

Czy umiemy rozmawiać o naszych prawach?

            Luty upłynął w naszym liceum pod znakiem praw i obowiązków ucznia. W tym roku postanowiliśmy zaprezentować je w inny sposób, dzięki czemu wszyscy uczniowie kształtowali superakcję. Postawiliśmy na debatę oksfordzką, która pozwoliła spojrzeć na ten temat z innej strony i skłonić do przemyśleń, a może nawet do zmian w jego rozumieniu. Na początku miesiąca przygotowaliśmy ogólny plan i  podzieliliśmy się zadaniami. Zorganizowanie debaty oksfordzkiej z udziałem gości wymaga kilku tygodni planowania. Ochotnicy ze wszystkich klas razem z samorządem mieli przygotować plan debaty, regulamin, znaleźć odpowiedni termin, zaprosić gości, wyznaczyć marszałka, sekretarza i jury, który będą czuwać nad prawidłowym przebiegiem wydarzenia. W trakcie przygotowań pojawiło się wiele pomysłów, które wcielaliśmy w życie: uczniowie uzdolnieni plastycznie przygotowali plakaty przypominające o wydarzeniu, które rozwiesiliśmy na korytarzach, stworzyliśmy też prezentację multimedialną na temat praw i obowiązków ucznia, która poprzedziła debatę.

Gdy nadszedł dzień naszej akcji,  uczniowie naszej szkoły i zaproszeni przez nas gimnazjaliści zebrali się w jednej sali. Rozpoczęliśmy od krótkiej rozmowy o tym, czym są prawa ucznia. Zgodnie z naszymi przewidywaniami okazało się, że znamy nasze prawa i obowiązki, ponieważ poruszaliśmy już ten temat podczas lekcji i licznych wydarzeń szkolnych.

Następnie obejrzeliśmy prezentację przypominającą i rozszerzającą temat, po której mogliśmy przystąpić do debaty. Nastąpiło losowanie stron, wybrane wcześniej dwie drużyny: naszych uczniów (którzy mieli bronić tezy) i gości (którzy stanowili opozycję) zajęły miejsca. Teza debaty brzmiała: „Zadania domowe są obowiązkiem każdego ucznia, nawet jeśli ich nie potrzebuje”. Obie strony były gruntowanie przygotowane, wygłaszane argumenty były bardzo dokładnie przemyślane i logiczne. Po wypowiedzeniu się wszystkich mówców nadeszła kolej na pytania od publiczności. Dzięki temu w debacie brali udział wszyscy uczniowie. Po zadaniu pytań i odpowiedziach drużyn nadeszła pora na ocenienie stron i wydanie werdyktu. Dzięki decyzji jury i głosowaniu publiczności wyłoniono zwycięzcę: została nim drużyna opozycji. Po zakończonej debacie strony podziękowały sobie za dyskusję.

Dzięki tej akcji cała społeczność szkolna uświadomiła sobie, że mamy głos w sprawie naszych praw. Nauczyliśmy się też słuchać ludzi, którzy mają inne zdanie, i wyrażać własne w asertywny sposób, co jest konieczne, by swoimi wypowiedziami nie łamać praw innych. Mamy nadzieję, że dzięki naszej akcji w przyszłości będziemy w stanie dostrzec łamanie praw lub zaniedbywanie obowiązków w naszym otoczeniu, na co będziemy reagować w odpowiedni sposób. Naszym zdaniem nauka asertywnego przypominania o swoich prawach jest równie ważna co ich znajomość, choć oczywiście wszystkie powinny być przestrzegane bez naszej interwencji.

 

Super akcja: Nic o nas bez nas – promocja praw i obowiązków ucznia akcja

Ola

 

Opublikowany przez Liceum Ogólnokształcące z Oddziałem Dwujęzycznym im. P. Michałowskiego TSSP Czwartek, 28 lutego 2019

Stop uzależnieniom! Uczeń wolny od uzależnień!

Studium Prawa Europejskiego zaprasza szkoły do trzeciej edycji ogólnopolskiego konkursu „STOP uzależnieniom! Uczeń wolny od uzależnień! 🚶‍♀️🚶‍♂️ ➡️ celem konkursu jest zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwo, jakie niosą uzależnienia dla młodych❗️ ➡️ konkurs odbędzie się w okresie od 3 grudnia 2019 r. […]

Odkrywam kompetencje – podejmuję inicjatywy

Serdecznie zapraszamy młodych krakowian w wieku 18 – 29 lat do udziału w projekcie „Odkrywam kompetencje – podejmuję inicjatywy”! Projekt daje możliwość rozwoju kompetencji społecznych, zaprojektowania ścieżki kariery zawodowej oraz wzmocnienia pozycji na rynku pracy. Stwarza też szansę […]