Kto organizuje program?
Program #SU-w-ak jest finansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków, realizowany jest w ramach programu aktywnego uczestnictwa młodzieży w życiu miasta „Młody Kraków 2.0”. Operatorem programu jest Fundacja Oświatowa im. ks. Stanisława Konarskiego.
Cele programu #SU-w-ak ?
- aktywizowanie samorządów uczniowskich,
- promocja samorządności uczniowskiej w szkołach,
- finansowe wsparcie działalności samorządów uczniowskich krakowskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
- podnoszenie umiejętności organizacyjnych organów samorządów uczniowskich.
Program Wsparcia Samorządów Uczniowskich #SU-w-ak jest skierowany do samorządów uczniowskich z krakowskich szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych (z wyłączeniem szkół dla dorosłych).
Kto może wziąć udział w programie?
W programie mogą wziąć udział samorządy uczniowskie ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu Gminy Miejskiej Kraków, które zgłoszą chęć uczestnictwa w nim poprzez formularz zgłoszeniowy: https://forms.gle/x2u863pkqFZKQxsdA
Rekrutacja do programu odbywa się w dwóch turach:
I tura od 25 września do 31 października 2023 roku,
II tura od 03 do 15 stycznia 2024 roku.
Najważniejsze założenia Programu #SU-w-ak”:
- Uczestnicy programu mają możliwość:
- wziąć udział w konkursach dotacyjnych;
- wziąć udział w warsztatach edukacyjnych lub skorzystać z webinariów szkoleniowych;
- wziąć udział w spotkaniach konsultacyjnych oraz konsultacjach telefonicznych i e-mailowych z przedstawicielami Fundacji (koordynatorem projektu oraz ekspertem ds. projektów samorządowych), którzy pomagać będą w przygotowaniu, realizacji i rozliczeniu projektu samorządowego;
- ubiegania się o wyróżnienie „Lider Samorządności” zgodnie z Regulaminem Wyróżnienia „Lider Samorządności”;
- otrzymania materiałów szkoleniowych przeznaczonych zarówno dla członków samorządu uczniowskiego jak i jego opiekuna;
- przeprowadzenia na swoim terenie akcji promującej samorządność uczniowską m.in. w oparciu o przekazaną przez Fundację broszurę;
- otrzymania certyfikatu potwierdzającego udział w Programie.
- W konkursach dotacyjnych brać udział mogą jedynie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe (z wyłączeniem szkół dla dorosłych), które zapisały się do Programu Wsparcia Samorządów Uczniowskich #SU-w-ak oraz złożyły Deklarację Uczestnictwa w Programie.
- UWAGA !!! Konkurs dotacyjny będzie realizowany osobno dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych (z wyjątkiem ostatniej edycji – „dogrywki”).
Zorganizowanych zostanie 5 edycji konkursu dotacyjnego, w następującym podziale:
A) dla szkół podstawowych:
23.10.- 08.11.2023r.
29.01.- 09.02.2024r.
B) dla szkół ponadpodstawowych:
30.10.- 15.11.2023r.
15.01.- 26.01.2024r.
Wspólna dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych „ dogrywka”: 03.04- 15.04.2024r.
Dodatkowe tury naboru, o ile będzie taka konieczność, przewidziane są na przełomie listopada i grudnia oraz na początku maja.
- W każdej edycji konkursu szkoła może zgłosić do 2 projektów. Każdy z nich na kwotę od 500 do 2000 zł.
- W ciągu roku szkolnego 2023/2024 każda ze szkół może otrzymać nie więcej niż 5 dotacji na realizację projektów samorządowych.
- Projekty dotacyjne mogą zostać zrealizowane między 02.11.2023 a 22.05.2024 przy czym te rozpoczynające się w 2023 roku muszą zostać zakończone do 31.12.2023r.
- Projekty muszą dotyczyć co najmniej jednego z następujących obszarów:
- integracja społeczności uczniowskiej;
- integracja i wsparcie uczniów – obcokrajowców;
- edukacja z zakresu praw i obowiązków ucznia;
- promocja postaw obywatelskich i patriotycznych;
- kultura;
- ekologia;
- zdrowy tryb życia;
- promocja przedsiębiorczości;
- działalność charytatywna;
- współpraca ze społecznością lokalną.
- Projekty powinny spełniać następujące wymagania:
- są przygotowane z wyłącznie inicjatywy samorządu uczniowskiego, zrealizowane według pomysłu uczniów, z ich znaczącym zaangażowaniem
- zawierają informacje o zadaniach organów samorządu uczniowskiego oraz uczniów, podczas realizacji projektu;
- mają charakter działań społecznych czynnie angażujących uczniów szkoły;
- nie są zadaniami wynikającymi z rocznego planu pracy szkoły;
- nie są realizowane w ramach istniejących w szkole kół przedmiotowych i sportowych;
- nie są dofinansowaniem zajęć pozalekcyjnych oraz szkolnych kół przedmiotowych i sportowych;
- nie są akcjami organizowanymi przez inne podmioty współpracujące ze szkołą, np. organizacje pozarządowe lub młodzieżowe domy kultury;
- nie są także akcjami realizowanymi w ramach innych projektów społecznych;
- nie zostały rozpoczęte wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie;
- nie zawierają opłat od uczestników;
- obejmują zaangażowanie opiekuna samorządu uczniowskiego;
- są dostosowane do obowiązujących ograniczeń i obostrzeń wynikających z obowiązującego w tym okresie na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii.
- Dodatkowo punktowane będzie:
- prowadzenie działań mających na celu eliminacje zużycia przy wykonywaniu projektu pojemników, naczyń oraz kubków plastikowych i zastąpienie ich opakowaniami wielokrotnego użycia;
- korzystanie z zasobów szkoły czy też środowiska lokalnego podczas realizacji projektu;
- przesłanie maksymalnie 2 minutowego filmiku promującego projekt, na którego realizację składany jest wniosek;
- nie otrzymanie dotacji w bieżącej edycji programu (2023/2024).
Więcej informacji o Programie na stronie : https://oswiatowa.pijarzy.pl/program-suwak/
Polecamy także Księgę dobrych praktyk z programu #SU-w-ak.
W razie pytań zapraszamy do kontaktu z Operatorem Programu- Fundacją Oświatową im. ks. Stanisława Konarskiego:
– telefonicznego : 12 411 07 95 lub 784 043 896
– e-mail: fundacja.mlodziez@gmail.com