alt=

Co to jest Program Wsparcia Samorządów Uczniowskich #SU-w-ak?

Kto organizuje program?
Program #SU-w-ak jest finansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków, realizowany jest w ramach programu aktywnego uczestnictwa młodzieży w życiu miasta „Młody Kraków 2.0”.  Operatorem programu jest Fundacja Oświatowa im. ks. Stanisława Konarskiego.

Cele programu #SU-w-ak ?

  • aktywizowanie samorządów uczniowskich,
  • promocja samorządności uczniowskiej w szkołach,
  • finansowe wsparcie działalności samorządów uczniowskich krakowskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
  • podnoszenie umiejętności organizacyjnych organów samorządów uczniowskich.

Program  Wsparcia Samorządów Uczniowskich #SU-w-ak jest skierowany do samorządów uczniowskich z krakowskich szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych (z wyłączeniem szkół dla dorosłych).

Kto może wziąć udział w programie?
W programie mogą wziąć udział samorządy uczniowskie ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu Gminy Miejskiej Kraków, które zgłoszą chęć uczestnictwa w nim poprzez formularz zgłoszeniowy: https://forms.gle/x2u863pkqFZKQxsdA

Rekrutacja do programu odbywa się w dwóch turach:
I tura od 25 września do 31 października 2023 roku,
II tura od 03 do 15 stycznia 2024 roku.

Najważniejsze założenia Programu #SU-w-ak”:

  1. Uczestnicy programu mają możliwość:
  2. wziąć udział w konkursach dotacyjnych;
  3. wziąć udział w warsztatach edukacyjnych lub skorzystać z webinariów szkoleniowych;
  4. wziąć udział w spotkaniach konsultacyjnych oraz konsultacjach telefonicznych i e-mailowych z przedstawicielami Fundacji (koordynatorem projektu oraz ekspertem ds. projektów samorządowych), którzy pomagać będą w przygotowaniu, realizacji i rozliczeniu projektu samorządowego;
  5. ubiegania się o wyróżnienie „Lider Samorządności” zgodnie z Regulaminem Wyróżnienia „Lider Samorządności”;
  6. otrzymania materiałów szkoleniowych przeznaczonych zarówno dla członków samorządu uczniowskiego jak i jego opiekuna;
  7. przeprowadzenia na swoim terenie akcji promującej samorządność uczniowską m.in. w oparciu o przekazaną przez Fundację broszurę;
  8. otrzymania certyfikatu potwierdzającego udział w Programie.
  • W konkursach dotacyjnych brać udział mogą jedynie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe (z wyłączeniem szkół dla dorosłych), które zapisały się do Programu Wsparcia Samorządów Uczniowskich #SU-w-ak oraz złożyły Deklarację Uczestnictwa w Programie.
  • UWAGA !!! Konkurs dotacyjny będzie realizowany osobno dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych (z wyjątkiem ostatniej edycji – „dogrywki”).
    Zorganizowanych zostanie 5 edycji konkursu dotacyjnego, w następującym podziale:
    A) dla szkół podstawowych:
    23.10.- 08.11.2023r.
    29.01.- 09.02.2024r.
    B) dla szkół ponadpodstawowych:
    30.10.- 15.11.2023r.
    15.01.- 26.01.2024r.

Wspólna dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych „ dogrywka”: 03.04- 15.04.2024r.

Dodatkowe tury naboru, o ile będzie taka konieczność, przewidziane są na przełomie listopada i grudnia oraz na początku maja.

  • W każdej edycji konkursu szkoła może zgłosić do 2 projektów. Każdy z nich na kwotę od 500 do 2000 zł.
  • W ciągu roku szkolnego 2023/2024 każda ze szkół może otrzymać nie więcej niż 5 dotacji na realizację projektów samorządowych.
  • Projekty dotacyjne mogą zostać zrealizowane między 02.11.2023 a 22.05.2024 przy czym te rozpoczynające się w 2023 roku muszą zostać zakończone do 31.12.2023r.
  • Projekty muszą dotyczyć co najmniej jednego z następujących obszarów:
  • integracja społeczności uczniowskiej;
  • integracja i wsparcie uczniów – obcokrajowców;
  • edukacja z zakresu praw i obowiązków ucznia;
  • promocja postaw obywatelskich i patriotycznych;
  • kultura;
  • ekologia;
  • zdrowy tryb życia;
  • promocja przedsiębiorczości;
  • działalność charytatywna;
  • współpraca ze społecznością lokalną.
  • Projekty powinny spełniać następujące wymagania:
  • są przygotowane z wyłącznie inicjatywy samorządu uczniowskiego, zrealizowane według pomysłu uczniów, z ich znaczącym zaangażowaniem
    • zawierają informacje o zadaniach organów samorządu uczniowskiego oraz uczniów, podczas realizacji projektu;
    • mają charakter działań społecznych czynnie angażujących uczniów szkoły;
    • nie są zadaniami wynikającymi z rocznego planu pracy szkoły;
    • nie są realizowane w ramach istniejących w szkole kół przedmiotowych i sportowych;
    • nie są dofinansowaniem zajęć pozalekcyjnych oraz szkolnych kół przedmiotowych i sportowych;
    • nie są akcjami organizowanymi przez inne podmioty współpracujące ze szkołą, np. organizacje pozarządowe lub młodzieżowe domy kultury;
    • nie są także akcjami realizowanymi w ramach innych projektów społecznych;
    • nie zostały rozpoczęte wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie;
    • nie zawierają opłat od uczestników;
    • obejmują zaangażowanie opiekuna samorządu uczniowskiego;
    • są dostosowane do obowiązujących ograniczeń i obostrzeń wynikających z obowiązującego w tym okresie na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii.
  • Dodatkowo punktowane będzie:
  • prowadzenie działań mających na celu eliminacje zużycia przy wykonywaniu projektu pojemników, naczyń oraz kubków plastikowych i zastąpienie ich opakowaniami wielokrotnego użycia;
    • korzystanie z zasobów szkoły czy też środowiska lokalnego podczas realizacji projektu;
    • przesłanie maksymalnie 2 minutowego filmiku promującego projekt, na którego realizację składany jest wniosek;
    • nie otrzymanie dotacji w bieżącej edycji programu (2023/2024).

Więcej informacji o Programie na stronie : https://oswiatowa.pijarzy.pl/program-suwak/

Polecamy także Księgę dobrych praktyk z programu #SU-w-ak.


W razie pytań zapraszamy do kontaktu z Operatorem Programu- Fundacją Oświatową im. ks. Stanisława Konarskiego:
– telefonicznego : 12 411 07 95 lub 784 043 896
– e-mail: fundacja.mlodziez@gmail.com


Opublikowano:
21 czerwca 2022