Samorząd Uczniowski Gimnazjum nr 47 w Krakowie w tygodniu poprzedzającym Dzień Nauczyciela zrealizował akcję o charakterze patriotycznym. Wydarzenie od początku do końca zorganizowano według własnego pomysłu. Celem akcji było przybliżenie uczniom naszej szkoły na godzinach wychowawczych zagadnień związanych z historią szkolnictwa w Polsce, działalnością Komisji Edukacji Narodowej i jej najwybitniejszych przedstawicielach. Nie mogło również zabraknąć informacji o historii naszej szkoły.
Na cotygodniowym zebraniu SU (4 października) przedstawiciele klas zostali poinformowani o formie akcji. Otrzymali również wszystkie potrzebne materiały do wykonania zadania (teksty o tematyce historycznej związane z XVIII wieczną reformą szkolnictwa: „Jezuici", „Komisja edukacji Narodowej", „Hugo Kołłątaj" oraz artykuł „Na skrzydłach Kusego" z gazety „Głos - Tygodnik Nowohucki"). Zadanie lekcyjne prowadzone było przez trójki klasowe we współpracy z wychowawcą lub nauczycielem historii. Polegało na samodzielnym wykonaniu przez cztery grupy zadaniowe w każdej klasie gimnazjum krzyżówki pod hasłem „Święto Komisji Edukacji Narodowej". Na podstawie otrzymanego tekstu historycznego grupa w klasie tworzyła „hasła pomocnicze" do jednego członu „hasła głównego". Następnie na podstawie tych tekstów uczniowie pisali krótkie wyjaśnienie wybranych pojęć historycznych związanych z historią polskiego szkolnictwa i najważniejszymi wydarzeniami z historii naszej szkoły.
Na wykonanie zadania każda grupa klasowa miała około 30 minut. Na zakończenie patriotycznej „godziny z wychowawcą" przedstawiciele grup na środku sali prezentowali wykonaną krzyżówkę czytając hasła związane z tematem lekcji. W ten sposób w formie podsumowania każdy uczeń w klasie mógł się zapoznać z historią wydarzeń, które corocznie obchodzimy jako Dzień Nauczyciela. Teraz już nikt nie będzie mógł powiedzieć, że nigdy nie słyszał o Komisji Edukacji Narodowej czy nie zna postaci Hugo Kołłątaja.
Wszystkie krzyżówki zostały ocenione (i to bardzo wysoko) przez nauczyciela historii, a oceny wpisane do dzienników lekcyjnych poszczególnych klas. Zdobyta wiedza jest ważna, ale dla ucznia liczą się także dobre stopnie w dzienniku. Nagrodą dodatkową były także dla klas punkty, które zostały dopisane im do całorocznego konkursu samorządowego pod tytułem „Gdzie jest skarb?" (organizowanej jako Szkolna Liga Klasowa).
Samorząd Uczniowski Gimnazjum nr 47